Repozitoriul Instituţional Open Research Archive (ORA) USARB
Arhivă electronică a Universității de Stat „Alecu Russo” din Bălţi, cu acces deschis, ce conţine publicaţii semnate de universitari bălțeni.
Resursele sunt indexate în Google Scholar, ZENODO, OpenAire, DataCite, fiind vizibile în Web of Science şi Scopus.
RI ORA USARB este inclus în motoarele BASE şi DuraSpace, registrele OpenDOAR şi ROAR, Politica – în ROARMAP, sporind vizibilitatea și prestigiul USARB în clasamentele internaționale.

Communities in DSpace
Select a community to browse its collections.
Recent Submissions
Item type:Item, Educaţia şi învăţământul artistic extraşcolar din Republica Moldova: concept, structură, conţinut [Articol](USARB, 2025) Cosumov-Ţurcanu, MarinaRelaţia dintre educaţie şi artă asigură umanizarea şi culturalizarea continuă a personalităţii. Educaţia prin artă, realizată în cadrul nonformal/extraşcolar reprezintă acea dimensiune a formării care urmăreşte pregătirea persoanei pentru a recepta, interpreta, interioriza şi crea valori, concretizate în diferite suporturi sau situaţii (artă, natură, conduită umană, comunitate etc.), în perspectiva sporirii împlinirii spirituale şi a imprimării unui sens superior existenţei umane. The relationship between education and art ensures the continuous humanization and culturalization of the personality. Education through art, carried out in the non-formal/extracurricular setting, represents that dimension of training that aims to prepare the person to receive, interpret, internalize and create values, embodied in different supports or situations (art, nature, human conduct, community, etc.), in the prospect of increasing spiritual fulfillment and imprinting a higher meaning on human existence.Item type:Item, Концертные произведения для фортепиано молдавских композиторов [Articol](USARB, 2025) Gupalov, ElenaIn this article were used collections under the elaboration of the best known pianist educators from Republic of Moldova (L. Vaverco, V. Govorov, A. Miroşnicov and others), in which where included plays for piano of the contemporary Moldavian composers, included in the republican concert and for competition performer. In these editions were presented ample the pianist creation of some known Moldavian composers: L. Gurov, V. Zagorschi, Şt. Neaga Gh. Neaga, Z. Tkaci, S. Lungu, V. Rotaru and others. All plays of these collections can fill the pedagogical repertory of the students from the musical schools and music academy, and the programs of the concerts of the professional pianists. В поле зрения автора данной статьи находились сборники под редакцией ведущих педагогов-пианистов Республики Молдова (Л. Ваверко, В. Говоров, А. Мирошников и др.), в состав которых были включены фортепианные сочинения современных молдавских авторов, вошедшие в республиканский концертный, конкурсный и педагогический репертуар. В этих изданиях было широко представлено фортепианное творчество известных молдавских композиторов: Л. Гурова, В. Загорского, Шт. Няги, Г. Няги, З. Ткач, С. Лунгула, В. Ротару и др. Все сочинения данных собраний могут пополнить как педагогический репертуар студентов музыкальных колледжей и Консерваторий, так и концертные программы профессиональных пианистов-исполнителей.Item type:Item, Metodologia pregătiriii psihologice a interpretului pentru evoluări scenice [Articol](USARB, 2025) Graneţkaia, Lilia; Graneţkaia, Elena; Graneţki, VictorOrice cadru didactic se confruntă cu problema blocajului psihologic pe scenă, sau tracului de scenă în rândul elevilor, deoarece activitatea concertistică este o formă de evaluare a rezultatelor elevilor. Problema este una actuală, deoarece tracul scenic poate anula rezultatele repetiţiilor şi muncii îndelungate a profesorului şi elevului. Şi cu cât problema nu este rezolvată mai mult timp, cu atât mai multă nervozitate şi complexe acumulează artistul-interpret. Acest articol este o încercare de sistematizare a informaţiilor despre problemele depăşirii tracului de scenă la elevi, şi stabilirea unei metodologii de formare la interpret a competenţei de interpretare lipsită de anxietate, blocaje psihologice de diferit tip. Pentru soluţionarea acestei probleme în articol se vor lansa urmptoarele obiective: analiza surselor ştiinţifice la tema abordată; descrierea procesul de pregătire a elevului către interpretare în scenă; determinarea algoritmului acţiunilor profesorului şi elevului în timpul şi după concert. Any teacher faces the problem of psychological blockage on stage, or stage fright among students, because the concert activity is a form of evaluation of the students' results. The problem is a current one, because stagecraft can cancel the results of rehearsals and long work of teacher and student. And the longer the problem is not solved, the more nervousness and complexes the artist-performer accumulates. This article is an attempt to systematize information about the problems of overcoming stage fright in students, and to establish a methodology for training interpreters in the competence of interpretation without anxiety, psychological blocks of different types. In order to solve this problem, the following objectives will be launched in the article: the analysis of scientific sources on the topic addressed; description of the student's preparation process for acting on stage; determining the algorithm of teacher and student actions during and after the concert.Item type:Item, Audiţia muzicii şi formarea culturii de audiţie în preşcolaritate [Articol](USARB, 2025) Morari, MarinaArticolul analizează procesul de dezvoltare a culturii audiţiei muzicale ca direcţie fundamentală a educaţiei muzicale timpurii. Audiţia este concepută ca o experienţă senzorială, afectivă şi cognitivă, care dezvoltă atenţia auditivă, auzul interior, sensibilitatea estetică şi gândirea muzicală. Autoarea evidenţiază conceptele pedagogice ale lui Émile Jaques-Dalcroze, Zoltán Kodály, Edwin E. Gordon şi Dmitri Kabalevski, subliniind complementaritatea acestora în formarea percepţiei şi înţelegerii muzicii de către copii. Lucrarea prezintă principiile fundamentale ale audiţiei active: experimentarea muzicii prin mişcare (Dalcroze), audiţia interioară (Gordon) şi cântarea mentală (Kodály), integrate cu tradiţia educaţională valorică a lui Kabalevski. Este propusă o metodologie în cinci etape pentru organizarea activităţilor de audiţie (introducere, audiţie, analiză, re-audiţie, valorizare), împreună cu cadrul competenţelor de percepţie muzicală pentru vârstele 1–6 ani. Sunt descrise diverse tehnici de predare — contur melodic, mişcare expresivă, percuţie corporală, fredonare şi desen muzical — care transformă audiţia într-un proces activ de învăţare experienţială. Articolul demonstrează că audiţia muzicală contribuie la dezvoltarea holistică a copilului preşcolar, cultivând sensibilitatea, reflecţia estetică şi gândirea prin sunet. Autoarea aduce o contribuţie substanţială la fundamentarea unei paradigme moderne a educaţiei muzicale timpurii — o paradigmă în care audiţia muzicală nu este doar o activitate estetică, ci o formă de gândire, o experienţă de învăţare şi un mijloc de auto-descoperire artistică. The article analyzes the process of developing the culture of music listening as a fundamental direction of early musical education. Listening is conceived as a sensory, affective, and cognitive experience that develops auditory attention, inner hearing, aesthetic sensitivity, and musical thinking. The author highlights the pedagogical concepts of Émile Jaques-Dalcroze, Zoltán Kodály, Edwin E. Gordon, and Dmitri Kabalevski, emphasizing their complementarity in shaping children’s perception and understanding of music. The paper presents the fundamental principles of active listening: experiencing music through movement (Dalcroze), inner audiation (Gordon), and mental singing (Kodály), integrated with Kabalevski’s value-oriented educational tradition. A five-step methodology for organizing listening activities is proposed (introduction, listening, analysis, re-listening, valorization), along with the framework of music perception competencies for ages 1 to 6. Various teaching techniques are described—melodic contour, expressive movement, body percussion, humming, and musical drawing—which transform listening into an active process of experiential learning. The article demonstrates that music listening contributes to the holistic development of the preschool child, fostering a culture of sensitivity, aesthetic reflection, and thinking through sound. The author makes a substantial contribution to the foundation of a modern paradigm of early musical education — a paradigm in which music listening is not merely an aesthetic activity, but a form of thinking, a learning experience, and a means of artistic self-discovery.Item type:Item, Abordări metodologice în dezvoltarea excelenţei artistice în raport cu standardele profesionale ale cadrelor didactice [Articol](USARB, 2025) Postolachi, IuliaArticolul prezintă importanţa excelenţei artistice şi rolul acesteia în formarea cadrelor didactice din învăţământul primar. Excelenţa artistică contribuie esenţial la dezvoltarea unei personalităţi armonioase, cultivând valori spirituale şi creativitate. Pentru a atinge aceste obiective, este esenţial ca cadrele didactice să aibă o pregătire profesională solidă şi o sensibilitate specială în domeniul artelor, ceea ce le permite să transmită elevilor nu doar cunoştinţe, ci şi un set de valori şi atitudini care să sprijine dezvoltarea lor integrală. Astfel, educaţia artistică devine un pilon de bază în dezvoltarea unei societăţi echilibrate, în care elevii sunt învăţaţi să gândească critic, să fie empatici şi să îşi exprime personalitatea în mod autentic. Actualizarea competenţelor artistice/muzicale la cadrele didactice din învăţământul primar este esenţială pentru a asigura excelenţa artistică în procesul educaţional. Întrucât arta joacă un rol important în dezvoltarea elevilor, cadrele didactice trebuie să fie bine pregătiţi şi să posede nu doar cunoştinţe teoretice, ci şi abilităţi practice în diverse domenii artistice, cum ar fi muzica, desenul, teatrul etc.. The article presents the importance of artistic excellence and its role in the training of primary education teachers. Artistic excellence contributes essentially to the development of a harmonious personality, cultivating spiritual values and creativity. In order to achieve these goals, it is essential that teachers have a solid professional training and a special sensitivity in the field of the arts, which allows them to transmit to students not only knowledge, but also a set of values and attitudes that support their integral development . Thus, art education becomes a basic pillar in the development of a balanced society, where students are taught to think critically, to be empathetic and to express their personality authentically. Updating the artistic/musical skills of primary education teachers is essential to ensure artistic excellence in the educational process. Since art plays an important role in the development of students, teachers must be well trained and possess not only theoretical knowledge but also practical skills in various artistic fields, such as music, drawing, theater, etc.


