Publicaţii didactice şi metodice

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 20 of 31
  • Item
    Metodica predării limbii române ca limbă străină
    (USARB, 2024) Trinca, Lilia
    Metodica reprezintă o resursă valoroasă pentru personalul didactic implicat în predarea limbii române ca limbă străină. Scopul acestui material este de a dezvolta competenţele didactice, care să sprijine demersul de predare a limbii române ca limbă străină. Elaborarea Ghidului răspunde unei nevoi de specializare a cadrelor didactice pentru susţinerea cursurilor de iniţiere în limba română, în vederea maximizării eficienţei acestor cursuri.
  • Item
    Didactica limbii române. Partea 2 : Suport de curs
    (USARB, 2024) Popa, Viorica; Banari, Elena; Revenco, Victoria
    Volumul de față constituie partea a doua a unității de curs Didactica limbii române, conceput pentru elevii Colegiilor, viitoarelor cadre didactice, tinerilor specialiști. Această lucrare valorifică perspectivele studiului integrat, precum și aspectele metodologice ale comunicării orale și scrise, ale predării-învățării-evaluării gramaticii, ortografiei și punctuației, determinate de formarea și dezvoltarea competențelor specifice ale disciplinei Limba și literatura română în ciclul primar.
  • Item
    Didactica limbii române. Partea 1 : Suport de curs
    (USARB, 2024) Popa, Viorica; Banari, Elena; Revenco, Victoria
    Această unitate de curs, în vederea formării unui comportament flexibil, deschis, responsabil, precum și a spiritului activ, creativ, critic, se impune pentru: formarea culturii comunicaționale și literare la viitoarele cadre didactice; explorarea creativă a strategiilor didactice; selectarea modelelor eficiente de proiectare a procesului de predare-învățare-evaluare. Lucrarea oferă sugestii și recomandări de real folos elevilor din Colegii, viitoarelor cadre didactice, precum și tinerilor specialiști, în a găsi soluții eficiente în organizarea și desfășurarea creativă a procesului de predare-învățare-evaluare.
  • Item
    Précis de prononciation
    (USARB, 2022) Coşciug, Angela; Yedibahoma, M'Feliga
    La lecture des graphèmes français, pris comme glossèmes ou réunis dans des glossèmes de nature et de complexité différentes, présente souvent des difficultés pour les apprenants du FLE et surtout pour les débutants. Le précis réunit toutes les pratiques permanentes et occasionnelles de sonorisation de ces unités pour en déduire les régularités et faciliter ainsi l’apprentissage de leur lecture. Pour le faire on propose encore une démarche pédagogique qui s’axe essentiellement sur des exercices de discrimination, de description, de comparaison et de différentiation des phénomènes, de décomposition en syllabes des unités et de leur lecture à haute voix.
  • Item
    Istoria limbii germane : Ghid de studiu pentru studenţii care învaţă limba germană
    (USARB, 2023) Pomelnicova, Ana
    Suportul de curs propus este un material auxiliar pentru prelegeri şi exerciţii practice pentru cursul istoriei limbii germane. Manualul este destinat studenţilor Facultăţii de Litere care studiază limba germană ca specialitate. Suportul de curs conţine material suplimentar pentru prelegeri, texte pentru analiză, însoţite de explicaţii, tabele gramaticale comparative şi un dicţionar.
  • Item
    Fonetica limbii germane : Suport de curs
    (USARB, 2023) Pomelnicova, Ana
    Suportul de curs este un material auxiliar pentru desfăşurarea orelor practice în cursul de fonetică a limbii germane. Suportul de curs este destinat studenţilor Facultăţii de Litere care studiază limba germană ca specialitate A sau B. Secţiunea „Exerciţii” conţine materiale despre sunete „dificile”. La alcătuirea suportului de curs s-a folosit literatură educaţională şi de referinţă privind fonetica limbii germane.
  • Item
    Liderii în dinamica reprezentării sociale : Curs universitar
    (USARB, 2022) Şleahtiţchi, Mihail
    Prin intermediul prezentului curs, studenţii de la ciclul I (programul de studii „Psihologie”), vor avea posibilitatea să obţină informaţii pertinente cu referire la însemnele care definesc dinamicitatea procesului de reprezentare socială a liderilor. Cu această ocazie, lor li se vor prezenta, pentru început, cele mai cunoscute concepte cu referire la lideri. Ulterior, ei vor afla cum se prezintă/la ce se rezumă specificitatea, statutul, structura şi dinamicitatea reprezentărilor sociale. În cele din urmă, instruirea acestora se va axa pe identificarea şi descrierea precondiţiilor care fac posibilă declanşarea procesului de reprezentare socială a liderilor şi autentificarea faptului că liderii redau un obiect autentic/incontestabil al procesului de reprezentare socială.
  • Item
    Discourse analysis : Student`s guide to understanding discourse analysis : Course notes
    (USARB, 2020) Condrat, Viorica
    Discourse is everywhere. In books, in speeches, in advertisements, in fiction, in hashtags, in everyday communication... Everywhere. This is why it becomes essential to be aware of the intricacy of this ongoing process bound to a specific context. Understanding what discourse is will help us avoid communication failures. Analysing discourse will enable us to reflect upon the language and as a consequence become more confident users of the English language. We will be able to realize our communicative goals more successfully.
  • Item
    Metodologia şi etica cercetării: Suport didactic pentru orele de laborator: (studii superioare de masterat)
    (USARB, 2020) Popa, Gheorghe
    Lucrarea prezintă suport de curs la disciplina Metodologia și etica cercetării, are rostul de inițiere în terminologia și problematica cercetării a limbii. Lucrarea e structurată pe cinci secțiuni, ele se completează și se „susțin” între ele. Cursul constă în prezentarea conceptelor de bază cu care operează metodologia cercetării, precum şi însuşirea modalităţilor de aplicare a acestora în practică. Cursul se dovedește a fi un îndrumar teoretic și aplicativ pentru studenți, masteranzi, și toți cei interesați de cunoașterea în acest domeniu.
  • Item
    Texte literare : Antologie
    (USARB, 2019) Codreanu, Aurelia; Stanţieru, Svetlana
    Cartea este adresată în mod deosebit studenţilor şi masteranzilor de la facultăţile de Litere, profesorilor de la disciplinele umanistice din învăţământul universitar şi preuniversitar, tuturor oamenilor de cultură interesaţi de problematica actuală a ştiinţei textului.
  • Item
    Курс лекций по дисциплине „Введение в исследование”
    (USARB, 2018) Фролова, Вера
    Курс лекций по дисциплине „Введение в исследование” ориентирован на получение знаний по основным историческим аспектам, теоретическим положениям, технологиям, операциям, практическим методам и приемам проведения научных исследований, овладение навыками выбора темы научного исследования, научного поиска и анализа. В курсе лекций рассмотрены функциональный стиль научной литературы, основные правила реферирования, структурные особенности научного исследования и оформление научного исследования.
  • Item
    Essai de grammaire de l'argot francais contemporain
    (USARB, 2005) Coşciug, Angela
    „Eseul de gramatică a argoului francez contemporan” este prima lucrare cu caracter monografic din acestă serie. Axată pe un subiect mai puţin abordat în cercetările lingvistice contemporane, lucrarea se impune prin originalitatea şi valoarea ei ştiinţifică. Conceput prin interferenţa a două perspective de cercetare: cea gramaticală şi cea stilistică, eseul înglobează o viziune amplă şi interesantă asupra argoului francez contemporan.
  • Item
    Limba română contemporană : (Note de curs)
    (USARB, 2007) Novac, Adela
    Obiectul disciplinei Limba română contemporană reprezintă conţinutul ştiinţific al cunoştinţelor, noţiunilor şi conceptelor, din obiectivele, metodele şi formele de organizare a predării şi însuşirii disciplinei limba română contemporană. Abordăm în acest suport de curs, într-o manieră accesibilă, pentru elevi, studenţi şi profesori.
  • Item
    Sintaxa propoziţiei: definiţii, tipologii : (Suport de curs)
    (USARB, 2012) Novac, Adela
    Abordăm în acest suport de curs, într-o manieră accesibilă, pentru elevi, studenţi şi profesori, materialul de sintaxă a propoziţiei, axîndu-ne pe definiţii şi tipologii ale feno-menelor sintactice studiate. În lucrare, încercăm o relaţie de intersecţie, între tradiţional şi modern, în sintaxă. Astfel, îl familiarizăm pe cititor, pe de o parte, cu îmbinarea de cu-vinte, propoziţia, textul, iar, pe de altă parte, cu sintagma şi enunţul. Propunem, de asemenea, clasificări tradiţionale ale unităţilor sintactice, dar nu lăsăm în umbră şi clasificările moderne, care contribuie la sporirea informaţiei şi îndeamnă la reflecţii. Suportul dat va contribui la formarea deprinderilor de analiză, comparaţie şi argu-mentare a fenomenelor sintactice, de structurare a actelor de comunicare, de restructurare a clasificărilor nivelului sintactic şi de orientare în literatura de specialitate.
  • Item
    Stilistica limbii române : Suport de curs
    (USARB, 2012) Răciula, Lilia
    Suportul de curs se adresează studenţilor filologi, elevilor de liceu, specialiştilor din domeniul filologiei, precum şi tuturor celor interesaţi de domeniul stilisticii. Conţunutul tematic se structurează în două părţi. Partea I avînd un caracter teoretic, îşi propune examinarea conceptelor de bază a paradigmei stilisticii (noţiunile de stil, stilistică lingvistică, stilistică literară etc.) şi abordarea variabilităţii diafazice ca fenomen circumscris stilisticii. Partea a II-a ilustrează aspectul aplicativ, evidenţiind particularităţilor specifice ale variabilităţii individuale, prin analize stilistice minuţioase ale unor simboluri şi grupuri nominale/ verbale din poezia lui M. Eminescu, N.Stănescu, Şt. Aug. Doinaş, bazate pe metoda analizei semantico-contextuale şi a analizei semice a materialului faptic. Sub aspect teoretic şi aplicativ, suportul de curs, abordînd o problematică variată, contribuie la deschiderea perspectivelor de înţelegere a problematicii stilisticii şi la aprofundarea perspectivelor de interpretare şi analiză stilistică a textelor literare.
  • Item
    Сборник немецких сказок и преданий : Кн. для чтения на нем. яз. с упражнениями
    (USARB, 2009) Никулча, Екатерина
    «Сборник немецких сказок и преданий» составлен на основе избранных неадаптированных текстов из сборников братьев Гримм «Детские и семейные сказки», а также «Немецкие предания». Книга предназначена для студентов второго и третьего курсов, а также для желающих изучить немецкий язык и познакомиться с литературным наследием Германии. К текстам прелагаются грамматические и лексические задания, с помощью которых закрепляються основные языковые структуры, развиваются и автоматизируются речевые навыки.
  • Item
    Epistemologia şi metodologia lingvisticii (2 credite). Modulul „Managementul instituţiilor educaţionale” (10 credite). Ciclul II (studii superioare de masterat)
    (USARB, 2013) Popa, Gheorghe; Sainenco, Ala; Trinca, Lilia
    Disciplina Epistemologia şi metodologia lingvisticii este, într-un anume fel, o disciplină-pilot, întrucît nivelul de examinare şi de elucidare a diverselor aspecte legate de pluriaspectualitatea limbajului uman e în funcţie directă de nivelul de cunoaştere şi de aplicare a principalelor concepte epistemologice şi metodologice. Epistemologia şi metodologia lingvisticii au menirea, pe de o parte, să „reîmprospăteze” informaţiile asimilate anterior, iar, pe de altă parte, să fructifice ceea ce e cunoscut şi unanim acceptat şi, totodată, să-i pregătească spiritual pe viitorii pedagogi şi cercetători să consfinţească atît noile achiziţii din domeniul ştiinţelor limbajului, cît şi eventualele perspective de abordare a fenomenelor lingvale şi/sau lingvistice.
  • Item
    Didactica Limbii B [L. Engleză] : Curs de prelegeri
    (USARB, 2014) Varzari, Elena
    This collection of lectures in EFL Methodology is intended for students – future teachers of English as a foreign language. In order to become good teachers our students should master a number of specific skills; they also need to update their knowledge about issues related to the target language, methodology and so forth. As there is not only one way to teach a language, the students can or will have to change and adapt the information given in the collection to different circumstances they will come across. The collection “Didactica Limbii B- engleza” offers a comprehensive overview of current methodological perspectives in EFL. It contains twelve lectures that cover all systems and skills. Every lecture in the collection deals with a different topic, includes several issues to be discussed in the EFL Methodology class, and is followed by an extensive bibliography indicating possible further readings.
  • Item
    Teoria traducerii
    (USARB, 2013) Ungureanu, Victoria
    Cursul „Teoria traducerii‖ este destinat studenţilor ciclul licenţă, specialitatea „Traducători”, „Profesori” (limbile franceză, engleză), Facultatea Limbi și Literaturi Străine. Disciplina va viza iniţierea în domeniul traductologiei, a cercetărilor şi investigaţiilor în acest cadru, optînd spre o abordare interculturală a activităţii de traducere.
  • Item
    Dificultăţi lexicale, gramaticale şi stilistice în traducere: Culeg. de exerciţii
    (USARB, 2013) Răciula, Ludmila
    Luсrаrеа în recenzie prezintă un material didactic util destinat studenţilor anului III specialitatea limba епglеză secţia translatori. Еа аrе în special un caracter practic, аdiсă prezintă о сulеgеrе de exerciţii de traducere şi este struсturаtă în unsprezece unitaţi tematice, însoţite de unele rереrе teoretice expuse îпtr-uп mod succinct.