Publicaţii didactice şi metodice
Browse
Recent Submissions
Item Ghid cu privire la promovarea stagiului de practica de specialitate pentru studenţii ciclului I, studii superioare de licenţă(USARB, 2024) Secrieru, Luminiţa; Nacai, LiliaGhidul include informaţii utile referitor la: Competenţele formate în timpul stagiului de practică; Obiectivele urmărite şi realizate la practică; Responsabilităţile studentului-stagiar; Activităţile de realizat pe parcursul practicii de specialitate; Documentele ce trebuie completate pentru a finaliza cu succes practica de specialitate; Modele de documente necesare pentru buna desfăşu-rare a practicii de specialitate.Item Ghid metodic pentru practica de iniţiere în cadrul unităţii de curs Psihologia vârstelor(USARB, 2024) Briceag, Silvia; Corcevoi, MariaPrezentul Ghid descrie arhitectura practicii şi este adresat atât studenţilor care desfăşoară practica de iniţiere prevăzută de Planul de învăţământ pentru anul I, sem. 2, al Facultăţii de Ştiinţe ale Educaţiei, Psihologie şi Arte, cât şi coordonatorilor practicii respective. De aceea, se recomandă studierea acestui ghid înaintea începerii practicii de iniţiere pentru familiarizarea cu noţiunile vehiculate, dar şi pentru utilizarea maximă a informaţiilor pe care le conţine. Pentru studenţii care desfăşoară practica de iniţiere, acest ghid să constituie un suport practic care să clarifice atribuţiile şi responsabilităţile specifice formării profesionale a viitorului specialist psiholog.Item Psihologia personalităţii : Suport de curs(USARB, 2024) Corcevoi, MariaLucrarea dată reprezintă o selecţie de conţinuturi din diferite surse ştiinţifice care descriu la rândul lor mai multe modele teoretice ale personalităţii, care scot în evidenţă structura, procesele precum şi dezvoltarea personalităţii. Suportul de curs mai familiarizează studenţii şi cu subiecte legate de motivaţie, emoţii şi mecanisme de apărare şi adaptare a personalităţii. Prin conţinutul selectat se urmăreşte cunoaşterea sintetică a personalităţii şi dezvoltarea abilităţilor de transpunere a noţiunilor teoretice în contexte reale care constituie o componentă fundamentală a pregătirii de specialitate a studenţilor de la ciclul I, studii superioare de licenţă.Item Psihologia familiei : Suport de curs(USARB, 2024) Corcevoi, MariaSuportul de curs „Psihologia familiei” este destinat studenţilor programului de studii superioare de licenţă la specialitatea Psihologie, domeniul general de studii: 031 Ştiinţe sociale şi comportamentale. Lucrarea dată reprezintă o culegere de texte din diferite surse ştiinţifice care descriu la rândul lor subiecte cu referire la psihologia familiei. Prin conţinutul selectat se urmăreşte cunoaşterea mecanismelor psihologice care au loc în familie şi dezvoltarea abilităţilor de transpunere a noţiunilor teoretice în contexte reale care constituie o componentă fundamentală a pregătirii de specialitate a studenţilor de la ciclul I, studii superioare de licenţă.Item Managementul temelor pentru acasă la educaţia muzicală : Ghid pentru profesori şi studenţi(USARB, 2024) Gagim, Ion; Cosumov-Ţurcanu, Marina; Jaloba, VitaliGhidul reprezintă o valoare, inclusiv, prin sistematizarea complexă în ceea ce priveşte tipologia temelor pe acasă la educaţia muzicală, precum şi analiza minuţioasă a acesteea din diferite perspective: formă, structură, caracter, conţinut etc. Într-un mod original, se evidenţiază principiile de elaborare a temelor pe acasă la educaţia muzicală, ţinându-se cont de natura artisitică a fenomenului muzical, de manifestările psiho-spirituale individuale a elevilor, de mediul /condiţiile în care aceasta se realizează.Item Ghid metodic privind elaborarea şi susţinerea tezelor de licenţă şi de master în psihologie(USARB, 2024) Briceag, SilviaPrezentul ghid metodic descrie exigenţele în legătură cu elaborarea unei teze de licenţă/de master în psihologie, denumite generic în continuare ca „teza”. El este realizat cu scopul de a oferi informaţii complete în vederea îndeplinirii criteriilor minimale de valoare academică şi reflectă poziţia membrilor Catedrei de psihologie din cadrul Facultăţii de Ştiinţe ale Educaţiei, Psihologie şi Arte. Scopul acestui material este de a furniza studenţilor un ghid general de redactare a tezei de licenţă sau de masterat care să îndeplinească standardele fundamentale ale unei cercetări ştiinţifice, care poate fi acceptată pentru susţinerea orală.Item Педагогика эмоциональной культуры : Учебное пособие(USARB, 2023) Кожокару-Борозан, Мая; Паюл, ИринаАктуальность введения учебного курса «Педагогика эмоциональной культуры» определяется тем, что в современном мире педагогическая профессия предъявляет высокие требования к эмоциональной сфере учителей, так как эта сложная деятельность требует огромных эмоциональных ресурсов в связи с повышением эмоциогенности современных жизненных условий. Новые профессиональные роли учителя в современных условиях социальной жизни объясняют значимость изучения данного курса.Item Expertiza psihologică în sistemul judiciar : curs universitar(USARB, 2024) Şleahtiţchi, MihailPrin intermediul prezentului curs, studenţii de la ciclul II – Masterat (programul de studii „Psihologie judiciară”), vor avea posibilitatea să se familiarizeze cu semnificaţiile, condiţiile şi procedurile de realizare a expertizei psihologice în condiţiile sistemului judiciar. Studiindu-l – cu interes, dar şi cu responsabilitate –, ei vor afla, în mod gradual, cum trebuie văzută chintesenţa expertizei psihologice judiciare, cine sunt ordonatorii şi la ce se rezumă scopul, obiectivele, principiile, competenţele şi domeniile de aplicabilitate ale tipului vizat de expertiză, care sunt caracteristicile profesionale definitorii ale psihologului – expert judiciar şi cum trebuie să decurgă munca de zi cu zi a acestuia.Item Particularităţile Bullyng-ului faţă de elevii cu cerinţe educaţionale speciale : Studiu(USARB, 2023) Şova, Tatiana; Rusov, VeronicaStudiul „Particularităţile bullying-lui faţă de elevii cu cerinţe educaţionale speciale” a fost realizat cu scopul de a contribui la crearea unui mediu educaţional mai sigur şi protector pentru elevi, fără bullying şi cyberbullying” implementat de Asociaţia Alianţa ONG-urilor active în domeniul Protecţiei Sociale a Copilului şi Familiei (APSCF) din Republica Moldova. Cercetarea realizată contribuie la înţelegerea profundă a fenomenului de bullying prin furnizarea de date şi analize privind tipurile, frecvenţa, locurile în care are loc, consecinţele, rolurile specifice situaţiei de bullying faţă de elevii cu CES. Constatările şi recomandările formulate sunt esenţiale pentru crearea unui mediu şcolar sigur şi favorabil dezvoltării pentru toţi elevii.Item Этнопедагогика: Курс лекций(USARB, 2021) Панько, ТатьянаКурс „Этнопедагогика” направлен на формирование у студентов этнопедагогической компетентности, культуре, являясь одной из основных составляющих профессиональной компетентности педагога, осуществляющего целостный воспитательный процесс с опорой на народные, национальные ценности. Изучение народной педагогической культуры, содействует, прежде всего, воспитанию у будущих учителей, а также трансляции их воспитанникам в будущем уважительного отношения к культуре, родному языку, национальным особенностям, осознанию равноправия взаимодействующих этносов.Item Формирование элементарных математических представлений : Учебное пособие(USARB, 2023) Перетятку, МарияПособие Формирование элементарных математических представлений предлагает основные концепции в области формирования элементарных математических представлений у дошкольников. В предлагаемых лекциях изучаются теоретические основы и современные технологии формирования и развития у детей дошкольного возраста элементарных математических представлений. С учетом государственного образовательного стандарта уровня дошкольного образования раскрываются актуальные вопросы содержания, методов, средств, форм обучения элементам математике детей дошкольного возраста.Item Metodologii artistic-educaţionale (pe discipline) : Curs universitar. Ciclul II – studii superioare de master(USARB, 2019) Graneţkaia, LiliaSuportul de curs Metodologii artistic-educaţionale (pe discipline) se axează pe studiul şi legităţile artei interpretative, cunoaşterea particularităţilor artistice şi metodico-practice ale actului interpretativ (metodologia pianistică). Cursul universitar va fi util viitoarelor cadre didactice pentru realizarea procesului formativ-aplicativ muzical în instituţiile preuniversitare.Item Hermeneutica muzicală : Curs universitar(USARB, 2019) Graneţkaia, LiliaHermeneutica muzicală este un suport didactic pentru cursul universitar Didactica disciplinelor artistice (ciclu II Masterat), elaborat in cadrul proiectului Ştiinţific: „Modelul de integralizare teoretico-metodologică a domeniilor educaţiei artistice din perspectiva formării inteligenţei spirituale a personalităţii”.Item Formarea conceptelor matematice la preşcolari : Unitate de curs : Vol.2(USARB, 2018) Pereteatcu, MariaSuportul de curs prevede studierea posibilităţilor de dezvoltare a proceselor cognitive şi afectiv motivaţionale în cadrul activitaţilor instructiv-educative în grădiniţa de copii, şi anume prin activităţile matematice. Prin insuşirea noţiunilor matematice, copilul îşi formează deprinderi de lucru, deprinderi de a rezolva situaţii-problemă în contexte variate, deprinderi care devin utile în activitatea lor practică şi pot influenţa copilul în plan atitudinal şi social. Activitatea matematică favorizează copilului medierea cu lumea ştiinţelor, prin intermediul operaţiilor intelectuale.Item Formarea conceptelor matematice la preşcolari : Unitate de curs : Vol.1(USARB, 2018) Pereteatcu, MariaSuportul de curs prevede studierea posibilităţilor de dezvoltare a proceselor cognitive şi afectiv motivaţionale în cadrul activitaţilor instructiv-educative în grădiniţa de copii, şi anume prin activităţile matematice. Prin insuşirea noţiunilor matematice, copilul îşi formează deprinderi de lucru, deprinderi de a rezolva situaţii-problemă în contexte variate, deprinderi care devin utile în activitatea lor practică şi pot influenţa copilul în plan atitudinal şi social. Activitatea matematică favorizează copilului medierea cu lumea ştiinţelor, prin intermediul operaţiilor intelectuale.Item Менеджмент инклюзивного образования : Учебное пособие(USARB, 2022) Перетятку, МарияПособие Менеджмент инклюзивного образования предлагает основные концепции в области менеджмента, ориентирует персонал на структуры власти, учреждения, службы, ответственные за ИО, предоставляя, в то же время, методологические основы для создания организационной/институционной культуры и инклюзивной школы. Также уточняется роль и ответственность структур и вспомогательного персонала в переустройстве современной школы на основе принципов ИО.Item Studii de filosofia educaţiei(USARB, 2017) Gagim, IonVolumul cuprinde un grupaj de articole ale autorului, care tratează fenomenul educaţional din perspectiva problematicii filosofice, publicate în diferite ediţii de specialitate şi / sau prezentate în calitate de comunicări la diferite foruri ştiinţifice în ţară şi peste hotare.Item Cercetare pedagogică : Suport de curs(USARB, 2020) Rusov, Veronica; Cotos, LudmilaSuportul de curs Cercetarea pedagogică îşi propune ini ţierea studenţilor în fundamentele teoretice, metodologice şi aplicative, diferitele tipuri de demersuri investigative caracteristice proceselor educaţionale, postulând faptul că cercetarea pedagogică reprezintă o strategie de acţiune firească, proprie oricărui cadru didactic şi necesară pentru evoluţia sa profesională în cariera didactică. Îmbinarea predării cu elemente de investiga ţie personală asigură premisele practicii pedagogice mai flexibile şi mai creative. Lucrarea argumentează aportul decisiv al cercetării pedagogice la construirea şi asumarea identităţii profesionale a cadrelor didactice care trebuie să conştientizeze faptul că orice cadru didactic poate şi trebuie să realizeze cercetări pedagogice care susţin şi ameliorează predarea şi care pot conduce la schimbări pozitive în practicile sale educative.Item Didactica generală: Note de curs(USARB, 2021) Gînju, Tatiana„Didactica generală” este o unitate de curs de bază, integrată în domeniul ştiinţelor pedagogice, care studiază fundamentele activităţii de formare-dezvoltare permanentă a personalităţii umane, definitorii la nivel de sistem şi de proces. Conţinutul unităţii de curs cuprinde: ansamblu de modele, principii, concepte, legi, care asigură explicarea activităţii de formare a personalităţii umane într-o viziune sistematică, necesară pentru înţelegerea proiectării şi realizării acesteia conform finalităţilor pedagogice asumate la nivel social. Analizează conceptele didactice de bază: Procesul de învăţământ; Principiile didactice; Evaluarea; Finalităţile educaţionale; Tehnologia didactică, Proiectarea didactică etc.Item Educaţie interculturală: Îndrumar metodic la practica pedagogică : Ciclul 1, licenţă(USARB, 2022) Şova, Tatiana; Rusov, Veronica; Trinca, Lilia; Chira, Oxana; Beţivu, Aurelia; Foca, Eugenia; Jacota-Dragan, OlgaScopul îndrumarului este de a face educaţia interculturală mai relevantă pentru viitorii profesori. Materialele propuse în îndrumar contribuie la lărgirea perspectivelor interculturale pentru a face faţă cerinţelor diferitor medii educaţionale multietnice. Îndrumarul evidenţiază căi constructive de explorare a conţinuturilor interculturale în cadrul practicii pedagogice şi contribuie la conştientizarea importanţei dimensiunii culturale a viitoarei profesii. Îndrumarul pentru practica pedagogică este recomandat studenţilor ciclului I, studii superioare de licenţă, care-şi fac studiile la specialităţile din Domeniul 011 Ştiinţe ale educaţiei pentru cultivarea şi promovarea valorilor profesionale şi general-umane formate în cadrul unităţilor de curs şi în special, a respectării principiilor educaţiei interculturale: toleranţa, egalitatea, complementaritatea valorilor, valorizarea specificului spiritual al valorilor locale ataşându-le la valorile generale ale umanității, valorificarea cadrului educaţional în spiritul diversităţii, drepturilor omului, egalităţii de şanse, dialogului intercultural, promovării identităţii şi cetăţeniei.