Publicaţii didactice şi metodice

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 20 of 91
  • Item
    Ghid cu privire la promovarea stagiului de practica de specialitate pentru studenţii ciclului I, studii superioare de licenţă
    (USARB, 2024) Secrieru, Luminiţa; Nacai, Lilia
    Ghidul include informaţii utile referitor la: Competenţele formate în timpul stagiului de practică; Obiectivele urmărite şi realizate la practică; Responsabilităţile studentului-stagiar; Activităţile de realizat pe parcursul practicii de specialitate; Documentele ce trebuie completate pentru a finaliza cu succes practica de specialitate; Modele de documente necesare pentru buna desfăşu-rare a practicii de specialitate.
  • Item
    Ghid metodic pentru practica de iniţiere în cadrul unităţii de curs Psihologia vârstelor
    (USARB, 2024) Briceag, Silvia; Corcevoi, Maria
    Prezentul Ghid descrie arhitectura practicii şi este adresat atât studenţilor care desfăşoară practica de iniţiere prevăzută de Planul de învăţământ pentru anul I, sem. 2, al Facultăţii de Ştiinţe ale Educaţiei, Psihologie şi Arte, cât şi coordonatorilor practicii respective. De aceea, se recomandă studierea acestui ghid înaintea începerii practicii de iniţiere pentru familiarizarea cu noţiunile vehiculate, dar şi pentru utilizarea maximă a informaţiilor pe care le conţine. Pentru studenţii care desfăşoară practica de iniţiere, acest ghid să constituie un suport practic care să clarifice atribuţiile şi responsabilităţile specifice formării profesionale a viitorului specialist psiholog.
  • Item
    Psihologia personalităţii : Suport de curs
    (USARB, 2024) Corcevoi, Maria
    Lucrarea dată reprezintă o selecţie de conţinuturi din diferite surse ştiinţifice care descriu la rândul lor mai multe modele teoretice ale personalităţii, care scot în evidenţă structura, procesele precum şi dezvoltarea personalităţii. Suportul de curs mai familiarizează studenţii şi cu subiecte legate de motivaţie, emoţii şi mecanisme de apărare şi adaptare a personalităţii. Prin conţinutul selectat se urmăreşte cunoaşterea sintetică a personalităţii şi dezvoltarea abilităţilor de transpunere a noţiunilor teoretice în contexte reale care constituie o componentă fundamentală a pregătirii de specialitate a studenţilor de la ciclul I, studii superioare de licenţă.
  • Item
    Psihologia familiei : Suport de curs
    (USARB, 2024) Corcevoi, Maria
    Suportul de curs „Psihologia familiei” este destinat studenţilor programului de studii superioare de licenţă la specialitatea Psihologie, domeniul general de studii: 031 Ştiinţe sociale şi comportamentale. Lucrarea dată reprezintă o culegere de texte din diferite surse ştiinţifice care descriu la rândul lor subiecte cu referire la psihologia familiei. Prin conţinutul selectat se urmăreşte cunoaşterea mecanismelor psihologice care au loc în familie şi dezvoltarea abilităţilor de transpunere a noţiunilor teoretice în contexte reale care constituie o componentă fundamentală a pregătirii de specialitate a studenţilor de la ciclul I, studii superioare de licenţă.
  • Item
    Managementul temelor pentru acasă la educaţia muzicală : Ghid pentru profesori şi studenţi
    (USARB, 2024) Gagim, Ion; Cosumov-Ţurcanu, Marina; Jaloba, Vitali
    Ghidul reprezintă o valoare, inclusiv, prin sistematizarea complexă în ceea ce priveşte tipologia temelor pe acasă la educaţia muzicală, precum şi analiza minuţioasă a acesteea din diferite perspective: formă, structură, caracter, conţinut etc. Într-un mod original, se evidenţiază principiile de elaborare a temelor pe acasă la educaţia muzicală, ţinându-se cont de natura artisitică a fenomenului muzical, de manifestările psiho-spirituale individuale a elevilor, de mediul /condiţiile în care aceasta se realizează.
  • Item
    Ghid metodic privind elaborarea şi susţinerea tezelor de licenţă şi de master în psihologie
    (USARB, 2024) Briceag, Silvia
    Prezentul ghid metodic descrie exigenţele în legătură cu elaborarea unei teze de licenţă/de master în psihologie, denumite generic în continuare ca „teza”. El este realizat cu scopul de a oferi informaţii complete în vederea îndeplinirii criteriilor minimale de valoare academică şi reflectă poziţia membrilor Catedrei de psihologie din cadrul Facultăţii de Ştiinţe ale Educaţiei, Psihologie şi Arte. Scopul acestui material este de a furniza studenţilor un ghid general de redactare a tezei de licenţă sau de masterat care să îndeplinească standardele fundamentale ale unei cercetări ştiinţifice, care poate fi acceptată pentru susţinerea orală.
  • Item
    Педагогика эмоциональной культуры : Учебное пособие
    (USARB, 2023) Кожокару-Борозан, Мая; Паюл, Ирина
    Актуальность введения учебного курса «Педагогика эмоциональной культуры» определяется тем, что в современном мире педагогическая профессия предъявляет высокие требования к эмоциональной сфере учителей, так как эта сложная деятельность требует огромных эмоциональных ресурсов в связи с повышением эмоциогенности современных жизненных условий. Новые профессиональные роли учителя в современных условиях социальной жизни объясняют значимость изучения данного курса.
  • Item
    Expertiza psihologică în sistemul judiciar : curs universitar
    (USARB, 2024) Şleahtiţchi, Mihail
    Prin intermediul prezentului curs, studenţii de la ciclul II – Masterat (programul de studii „Psihologie judiciară”), vor avea posibilitatea să se familiarizeze cu semnificaţiile, condiţiile şi procedurile de realizare a expertizei psihologice în condiţiile sistemului judiciar. Studiindu-l – cu interes, dar şi cu responsabilitate –, ei vor afla, în mod gradual, cum trebuie văzută chintesenţa expertizei psihologice judiciare, cine sunt ordonatorii şi la ce se rezumă scopul, obiectivele, principiile, competenţele şi domeniile de aplicabilitate ale tipului vizat de expertiză, care sunt caracteristicile profesionale definitorii ale psihologului – expert judiciar şi cum trebuie să decurgă munca de zi cu zi a acestuia.
  • Item
    Particularităţile Bullyng-ului faţă de elevii cu cerinţe educaţionale speciale : Studiu
    (USARB, 2023) Şova, Tatiana; Rusov, Veronica
    Studiul „Particularităţile bullying-lui faţă de elevii cu cerinţe educaţionale speciale” a fost realizat cu scopul de a contribui la crearea unui mediu educaţional mai sigur şi protector pentru elevi, fără bullying şi cyberbullying” implementat de Asociaţia Alianţa ONG-urilor active în domeniul Protecţiei Sociale a Copilului şi Familiei (APSCF) din Republica Moldova. Cercetarea realizată contribuie la înţelegerea profundă a fenomenului de bullying prin furnizarea de date şi analize privind tipurile, frecvenţa, locurile în care are loc, consecinţele, rolurile specifice situaţiei de bullying faţă de elevii cu CES. Constatările şi recomandările formulate sunt esenţiale pentru crearea unui mediu şcolar sigur şi favorabil dezvoltării pentru toţi elevii.
  • Item
    Этнопедагогика: Курс лекций
    (USARB, 2021) Панько, Татьяна
    Курс „Этнопедагогика” направлен на формирование у студентов этнопедагогической компетентности, культуре, являясь одной из основных составляющих профессиональной компетентности педагога, осуществляющего целостный воспитательный процесс с опорой на народные, национальные ценности. Изучение народной педагогической культуры, содействует, прежде всего, воспитанию у будущих учителей, а также трансляции их воспитанникам в будущем уважительного отношения к культуре, родному языку, национальным особенностям, осознанию равноправия взаимодействующих этносов.
  • Item
    Формирование элементарных математических представлений : Учебное пособие
    (USARB, 2023) Перетятку, Мария
    Пособие Формирование элементарных математических представлений предлагает основные концепции в области формирования элементарных математических представлений у дошкольников. В предлагаемых лекциях изучаются теоретические основы и современные технологии формирования и развития у детей дошкольного возраста элементарных математических представлений. С учетом государственного образовательного стандарта уровня дошкольного образования раскрываются актуальные вопросы содержания, методов, средств, форм обучения элементам математике детей дошкольного возраста.
  • Item
    Metodologii artistic-educaţionale (pe discipline) : Curs universitar. Ciclul II – studii superioare de master
    (USARB, 2019) Graneţkaia, Lilia
    Suportul de curs Metodologii artistic-educaţionale (pe discipline) se axează pe studiul şi legităţile artei interpretative, cunoaşterea particularităţilor artistice şi metodico-practice ale actului interpretativ (metodologia pianistică). Cursul universitar va fi util viitoarelor cadre didactice pentru realizarea procesului formativ-aplicativ muzical în instituţiile preuniversitare.
  • Item
    Hermeneutica muzicală : Curs universitar
    (USARB, 2019) Graneţkaia, Lilia
    Hermeneutica muzicală este un suport didactic pentru cursul universitar Didactica disciplinelor artistice (ciclu II Masterat), elaborat in cadrul proiectului Ştiinţific: „Modelul de integralizare teoretico-metodologică a domeniilor educaţiei artistice din perspectiva formării inteligenţei spirituale a personalităţii”.
  • Item
    Formarea conceptelor matematice la preşcolari : Unitate de curs : Vol.2
    (USARB, 2018) Pereteatcu, Maria
    Suportul de curs prevede studierea posibilităţilor de dezvoltare a proceselor cognitive şi afectiv motivaţionale în cadrul activitaţilor instructiv-educative în grădiniţa de copii, şi anume prin activităţile matematice. Prin insuşirea noţiunilor matematice, copilul îşi formează deprinderi de lucru, deprinderi de a rezolva situaţii-problemă în contexte variate, deprinderi care devin utile în activitatea lor practică şi pot influenţa copilul în plan atitudinal şi social. Activitatea matematică favorizează copilului medierea cu lumea ştiinţelor, prin intermediul operaţiilor intelectuale.
  • Item
    Formarea conceptelor matematice la preşcolari : Unitate de curs : Vol.1
    (USARB, 2018) Pereteatcu, Maria
    Suportul de curs prevede studierea posibilităţilor de dezvoltare a proceselor cognitive şi afectiv motivaţionale în cadrul activitaţilor instructiv-educative în grădiniţa de copii, şi anume prin activităţile matematice. Prin insuşirea noţiunilor matematice, copilul îşi formează deprinderi de lucru, deprinderi de a rezolva situaţii-problemă în contexte variate, deprinderi care devin utile în activitatea lor practică şi pot influenţa copilul în plan atitudinal şi social. Activitatea matematică favorizează copilului medierea cu lumea ştiinţelor, prin intermediul operaţiilor intelectuale.
  • Item
    Менеджмент инклюзивного образования : Учебное пособие
    (USARB, 2022) Перетятку, Мария
    Пособие Менеджмент инклюзивного образования предлагает основные концепции в области менеджмента, ориентирует персонал на структуры власти, учреждения, службы, ответственные за ИО, предоставляя, в то же время, методологические основы для создания организационной/институционной культуры и инклюзивной школы. Также уточняется роль и ответственность структур и вспомогательного персонала в переустройстве современной школы на основе принципов ИО.
  • Item
    Studii de filosofia educaţiei
    (USARB, 2017) Gagim, Ion
    Volumul cuprinde un grupaj de articole ale autorului, care tratează fenomenul educaţional din perspectiva problematicii filosofice, publicate în diferite ediţii de specialitate şi / sau prezentate în calitate de comunicări la diferite foruri ştiinţifice în ţară şi peste hotare.
  • Item
    Cercetare pedagogică : Suport de curs
    (USARB, 2020) Rusov, Veronica; Cotos, Ludmila
    Suportul de curs Cercetarea pedagogică îşi propune ini ţierea studenţilor în fundamentele teoretice, metodologice şi aplicative, diferitele tipuri de demersuri investigative caracteristice proceselor educaţionale, postulând faptul că cercetarea pedagogică reprezintă o strategie de acţiune firească, proprie oricărui cadru didactic şi necesară pentru evoluţia sa profesională în cariera didactică. Îmbinarea predării cu elemente de investiga ţie personală asigură premisele practicii pedagogice mai flexibile şi mai creative. Lucrarea argumentează aportul decisiv al cercetării pedagogice la construirea şi asumarea identităţii profesionale a cadrelor didactice care trebuie să conştientizeze faptul că orice cadru didactic poate şi trebuie să realizeze cercetări pedagogice care susţin şi ameliorează predarea şi care pot conduce la schimbări pozitive în practicile sale educative.
  • Item
    Didactica generală: Note de curs
    (USARB, 2021) Gînju, Tatiana
    „Didactica generală” este o unitate de curs de bază, integrată în domeniul ştiinţelor pedagogice, care studiază fundamentele activităţii de formare-dezvoltare permanentă a personalităţii umane, definitorii la nivel de sistem şi de proces. Conţinutul unităţii de curs cuprinde: ansamblu de modele, principii, concepte, legi, care asigură explicarea activităţii de formare a personalităţii umane într-o viziune sistematică, necesară pentru înţelegerea proiectării şi realizării acesteia conform finalităţilor pedagogice asumate la nivel social. Analizează conceptele didactice de bază: Procesul de învăţământ; Principiile didactice; Evaluarea; Finalităţile educaţionale; Tehnologia didactică, Proiectarea didactică etc.
  • Item
    Educaţie interculturală: Îndrumar metodic la practica pedagogică : Ciclul 1, licenţă
    (USARB, 2022) Şova, Tatiana; Rusov, Veronica; Trinca, Lilia; Chira, Oxana; Beţivu, Aurelia; Foca, Eugenia; Jacota-Dragan, Olga
    Scopul îndrumarului este de a face educaţia interculturală mai relevantă pentru viitorii profesori. Materialele propuse în îndrumar contribuie la lărgirea perspectivelor interculturale pentru a face faţă cerinţelor diferitor medii educaţionale multietnice. Îndrumarul evidenţiază căi constructive de explorare a conţinuturilor interculturale în cadrul practicii pedagogice şi contribuie la conştientizarea importanţei dimensiunii culturale a viitoarei profesii. Îndrumarul pentru practica pedagogică este recomandat studenţilor ciclului I, studii superioare de licenţă, care-şi fac studiile la specialităţile din Domeniul 011 Ştiinţe ale educaţiei pentru cultivarea şi promovarea valorilor profesionale şi general-umane formate în cadrul unităţilor de curs şi în special, a respectării principiilor educaţiei interculturale: toleranţa, egalitatea, complementaritatea valorilor, valorizarea specificului spiritual al valorilor locale ataşându-le la valorile generale ale umanității, valorificarea cadrului educaţional în spiritul diversităţii, drepturilor omului, egalităţii de şanse, dialogului intercultural, promovării identităţii şi cetăţeniei.