Publicaţii didactice şi metodice
Browse
Browsing Publicaţii didactice şi metodice by Title
Now showing 1 - 20 of 93
Results Per Page
Sort Options
Item Activitatea ştiinţifico-metodică în unităţile de învăţământ : (curs pentru studenţii Ciclului II, studii superioare de masterat)(USARB, 2018) Sacaliuc, NinaSuportul de curs este orientat în direcţia pregătirii studenţilor ciclului doi masterat, formându-le competenţe ce dezvăluie bazele teoretico – practice ale activităţii ştiinţifico-metodice în unităţile de învăţământ, conţinutul şi metodele instruirii cadrelor didactice, motivaţia dezvoltării profesionale ale cadrelor didactice.Item Andragogie : (curs de prelegeri pentru studenţii Ciclului 2, studii superioare de masterat)(USARB, 2012) Sacaliuc, NinaScopul acestui curs este înţelegerea problematicii complexe ce ţine de educaţia şi instruirea adulţilor; Identificarea obiectivelor prioritare ale educaţiei adulţilor. Obiective operaţionale: precizarea conceptului de andragogie ; explicarea esenţei educaţiei adulţilor; selectarea celor mai semnificative obiective ale educaţiei adulţilor; evidenţierea factorilor motivaţiei ce-i fac pe adulţi să înveţe; analiza domeniilor instruirii adulţilor.Item Bazele educaţiei timpurii : Suport de curs(USARB, 2020) Sacaliuc, NinaSuportul de curs este orientat în direcția pregătirii studenților ciclului doi masterat, formându-le competenţe ce dezvăluie bazele educaţiei; problemelor actuale de renovare a politicii educaţionale trasate în baza principiilor democratice şi umaniste.Item Bazele puericulturii şi igiena copilului : (curs de prelegeri)(USARB, 2007) Sacaliuc, NinaCursul „Bazele puericulturii şi igiena copilului” include totalitatea regulilor de creştere a copilului pentru dezvoltarea optimă a acestuia atît din punct de vedere fizic, cît şi psihic. Numai cunoscînd şi asigurînd condiţiile cele mai bune, mediul cel mai potrivit pentru dezvoltare, întărim sănătatea copiilor pentru a deveni cetăţeni vrednici ai patriei. Puericultura se ocupă nu numai de ocrotirea copilului, ci şi de a mamei, de care depinde, în primul rînd, sănătatea copilului.Item Cercetare pedagogică : Suport de curs(USARB, 2020) Rusov, Veronica; Cotos, LudmilaSuportul de curs Cercetarea pedagogică îşi propune ini ţierea studenţilor în fundamentele teoretice, metodologice şi aplicative, diferitele tipuri de demersuri investigative caracteristice proceselor educaţionale, postulând faptul că cercetarea pedagogică reprezintă o strategie de acţiune firească, proprie oricărui cadru didactic şi necesară pentru evoluţia sa profesională în cariera didactică. Îmbinarea predării cu elemente de investiga ţie personală asigură premisele practicii pedagogice mai flexibile şi mai creative. Lucrarea argumentează aportul decisiv al cercetării pedagogice la construirea şi asumarea identităţii profesionale a cadrelor didactice care trebuie să conştientizeze faptul că orice cadru didactic poate şi trebuie să realizeze cercetări pedagogice care susţin şi ameliorează predarea şi care pot conduce la schimbări pozitive în practicile sale educative.Item Curs de prelegeri la disciplina Managementul educaţiei incluzive : Pentru studenţii ciclului 2, studii superioare de master(USARB, 2011) Pereteatcu, MariaLucrarea include o privire de ansamblu asupra incluziunii, precum şi informaţie generală despre toţi elevii cu cerinţe educaţionale speciale. Următoarele capitole sunt structurate în funcţie de dizabilităţile mentale sau fizice specifice sau de trăsăturile excepţionale ale elevilor. Unele capitole sunt subdivizate în secţiuni mai specifice. Fiecare capitol începe cu o explicare succintă sau cu o definiţie a dizabilităţii, sau cu caracteristicii excepţionale ale acesteia.Item Curs de prelegeri la disciplina Psihopedagogie specială(USARB, 2005) Pereteatcu, MariaCursul are ca scop: familiarizarea studenţilor cu principalele concepte ale psihopedagogiei speciale; orientarea studenţilor în identificarea legislaţiei internaţionale şi interne vizând persoanele aflate în dificultate.Item Curs de prelegeri la disciplina „Educaţie incluzivă” : Pentru studenţii ciclului I - Ciclul I - Studii superioare de licenţă(USARB, 2015) Zorilo, LarisaВ данном курсе рассматривается: Основные ценности инклюзивного образования, эволюция отношения общества и государства к людям с отклонениями в развитии, проблема ресурсов в инклюзивном образовании, положительные и отрицательные стороны инклюзивного образования, инклюзивное образование в международных документах, вопросы обучения детей с особыми образовательными потребностями в нормативно-правовых документах Республики МолдоваItem Curs de prelegeri la disciplina „Limbajul corpului pentru manageri” : Pentru studenţii ciclului II - studii superioare de master(USARB, 2015) Pereteatcu, MariaLucrarea reprezintă introducere în comunicarea nonverbală, tipuri de comunicare, delimitări conceptuale, importanţa comunicării non-verbale pentru manageri, finalităţi vizate prin studiul unităţii de învăţare: După studierea unităţii de curs veţi fi capabili: • să identificaţi importanţa comuicării non-verbale în procesul educaţional şi în viaţa cotidiană; • să dezvăluiţi caracteristicile tipurilor de comunicare; • să caracterizaţi funcţiile pe care le realizează comunicarea non-verbală; • să caracterizaţi limbajul non-verbal pozitiv şi limbajul non-verbal negativ • să argumentaţi importanţa comunicării non-verbale pentru manageriItem Dezvoltarea emoţională a elevilor claselor primare : Ghid metodologic pentru cadre didactice şi părinţi(USARB, 2020) Şova, Tatiana; Borozan, Maia, recenzent; Ciobanu, Lora, recenzent; Guţalov, Lilia, recenzent; Parea, AngelaDezvoltarea emoțională a elevilor claselor primare este una dintre responsabilitățile părinților și ale altor agenți educaționali, deoarece copilul crește și se formează în mediul social extins. Plasate la nivel socio-cultural, emoțiile pot avea un rol adaptiv, potențând activitatea de cunoaștere sau, dimpotrivă, pot fi disfuncționale. În asemenea condiții, stabilitatea emoțională asigură armonizarea și adaptarea eficientă a personalității la ambianța socială. Destinat cadrelor didactice, studenților, părinților și altor persoane interesate de problematica dezvoltării emoționale, ghidul metodologic oferă condiții pedagogice de stimulare a capacităților de (auto)educație a emoționalității și de intelectualizare a trăirilor emoționale.Item Dezvoltarea şcolii incluzive : Suport de curs pentru studenţii ciclului II - studii superioare de master : Specialitatea - Managementul educaţiei incluzive(USARB, 2019) Pereteatcu, MariaSuportul de curs ”Dezvoltarea școlii incluzive” se adresează, preponderent, studenților ciclului II – studii superioare de master de la specialitatea ”Managementul educației incluzive”, cadrelor didactice şi manageriale, personalului specializat din cadrul instituţiilor de învăţământ general (cadrelor didactice de sprijin, psihologilor şcolari, logopezilor), dar şi factorilor de decizie, şi are menirea de a sprijini eforturile şcolilor în aspiraţia de a deveni instituţii pentru toţi copiii, prin urmare, şi instituţii incluzive.Item Dezvoltarea socio-emoţională a preşcolarilor : Suport de curs pentru studenţii ciclului II-studii superioare de masterat Specialitatea – Managementul educaţiei timpurii(USARB, 2019) Sacaliuc, NinaSuportul de curs ” Dezvoltarea socio-emoțională a preșcolarilor” se adresează, preponderent, studenților ciclului II – studii superioare de master de la specialitatea ”Managementul educației timpurii”, cadrelor didactice şi manageriale, personalului specializat din cadrul instituţiilor de învăţământ general.Item Didactica educaţiei plastice : Suport de curs(USARB, 2020) Briţchi, AlionaSuportul de curs „Didactica educaţiei plastice” propune o îmbinare de conţinuturi, metodologia predării şi analiza documentelor curriculare specifice disciplinei în domeniul Arta plastică. Suportul de curs are menirea de a-i ajuta pe studenţii – viitori învăţători care, pe lângă alte discipline de studiu din ciclul primar, vor preda şi Educaţie plastică, familiarizându-i pe elevi cu elementele limbajului plastic, compoziţia plastică, mijloacele de expresie, tehnici de artă etc.Item Didactica generală: Note de curs(USARB, 2021) Gînju, Tatiana„Didactica generală” este o unitate de curs de bază, integrată în domeniul ştiinţelor pedagogice, care studiază fundamentele activităţii de formare-dezvoltare permanentă a personalităţii umane, definitorii la nivel de sistem şi de proces. Conţinutul unităţii de curs cuprinde: ansamblu de modele, principii, concepte, legi, care asigură explicarea activităţii de formare a personalităţii umane într-o viziune sistematică, necesară pentru înţelegerea proiectării şi realizării acesteia conform finalităţilor pedagogice asumate la nivel social. Analizează conceptele didactice de bază: Procesul de învăţământ; Principiile didactice; Evaluarea; Finalităţile educaţionale; Tehnologia didactică, Proiectarea didactică etc.Item Didactica sau teoria Învăţămîntului : Curs universitar(USARB, 2006) Stupacenco, LidiaLucrarea include formarea reprezentărilor despre didactică ca ştiinţă cu obiect de studiu care a evaluat din sisteme didactice; cunoaşterea categoriilor principale ale didacticii; formarea priceperii de a depista etapele procesului de învăţămînt.Item Ecologia gîndirii(USARB, 2016) Briceag, SilviaCursul universitar "Ecologia gîndirii" este destinat studenţilor de la USARB. La finele acestui curs studenţii cor fi capabili să înţeleagă mecanismele prin care factorii cognitivi, emoţionali, comportamentali şi sociali pot influenţa gîndirea pozitivă; să recunoască factorii de risc pentru apariţia gîndirii negative si respectiv a îmbolnăvirii dar şi factorii de menţinere şi promovare a gîndirii pozitive şi stării de bine; să înţeleagă reperele ce ghidează elaborarea programelor de dezvoltare/antrenare a gîndirii pozitive, etc.Item Ecologia gîndirii(USARB, 2017) Briceag, SilviaCursul universitar "Ecologia gîndirii" este destinat studenţilor de la USARB. La finele acestui curs studenţii cor fi capabili să înţeleagă mecanismele prin care factorii cognitivi, emoţionali, comportamentali şi sociali pot influenţa gândirea pozitivă; să recunoască factorii de risc pentru apariţia gândirii negative şi respectiv a îmbolnăvirii dar şi factorii de menţinere şi promovare a gândirii pozitive şi stării de bine; să înţeleagă reperele ce ghidează elaborarea programelor de dezvoltare/antrenare a gândirii pozitive, etc.Item Educaţia incluzivă : Ghid metodic pentru formarea iniţială şi continuă a cadrelor didactice(USARB, 2021) Rusov, Veronica; Şova, Tatiana; Pereteatcu, Maria, recenzent; Lichii, Dana, recenzentÎn lucrare este valorificată experiența autorilor obținută în mai multe proiecte de cercetări științifice aplicative și proiecte implementate de ONG-uri din țară, în organizarea și desfășurarea diverselor activități de formare profesională a cadrelor didactice și manageriale din învățământul preuniversitar și universitar. Urmând sesiunile de formare propuse, cadrele didactice își vor dezvolta deprinderile de elaborare a materialelor individualizate (PEI, CM, Proiectări de lungă durată, proiecte didactice ale lecției, Fișe de autoevaluare a lecției, Teste individualizate de evaluare, Fișe individualizate de lucru la lecție, Sarcini adaptate etc.).Item Educaţia muzicală permanentă: Concept şi strategii de realizare(USARB, 2016) Cosumov, Marina; Gagim, IonÎn lucrarea Educaţia muzicală permanentă: Concept şi strategii de realizare, autorul lansează teza superiorităţii activităţilor din afara lecţiilor de educaţie muzicală în raport cu cele de la clasă, conform căreia tema pe acasă la educaţia muzicală „reprezintă singurul mijloc de control al activităţii muzicale, dar, mai ales, cel mai important mijloc de realizare a educaţiei artistice ce se extinde dincolo de perimetrii şcolii…”.Item Educaţia: teorie şi metodă: curs universitar(USARB, 2007) Zolotariov, ElenaCursul universitar include compartimentele: Educaţia şi funcţiile ei; Educaţia şi socializarea; Educaţia şi instruirea; Concepţiile generale ale educaţiei. Noţiunile cheie: educaţie, socializare, educaţie autoritară, pedagogie umanistă