Publicaţii didactice şi metodice
Browse
Browsing Publicaţii didactice şi metodice by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 31
Results Per Page
Sort Options
Item Lingvistica generală : (Curs de lecții)(USARB, 2004) Coşciug, AngelaCursul are drept scop familiarizarea studenţilor anilor IV şi V cu principalele probleme abordate în cercetările lingvistice moderne. În acest sens, nominalizăm problema procesului de comunicare, a conturului semiotic al limbajului, a corelaţiei dintre limbaj şi gîndire, a dimensionărilor teritoriale, stilistice, antropologice, structurale ale limbajului, a metodelor de abordare ştiinţifică a fenomenelor linguale etc.Item Essai de grammaire de l'argot francais contemporain(USARB, 2005) Coşciug, Angela„Eseul de gramatică a argoului francez contemporan” este prima lucrare cu caracter monografic din acestă serie. Axată pe un subiect mai puţin abordat în cercetările lingvistice contemporane, lucrarea se impune prin originalitatea şi valoarea ei ştiinţifică. Conceput prin interferenţa a două perspective de cercetare: cea gramaticală şi cea stilistică, eseul înglobează o viziune amplă şi interesantă asupra argoului francez contemporan.Item La civilisation francaise(USARB, 2006) Rumleanschi, MihailÎn manual sînt prezentate informaţiile de bază ce reflectă 16 din cele mai importante aspecte ale civilizaţiei Franţei. Manualul este destinat elevilor, studenţilor, profesorilor de limba franceză, precum şi celor ce manifestă interes pentru istoria cultura şi tradiţiile poporului francez.Item Texte de prelegeri la modulul Istoria limbii române(USARB, 2007) Cantemir, GrigoreModulul Istoria limbii române se introduce în planul de studiu pentru studenţii Facultăţii de Filologie la anul II. El se constituie din două părţi: Istoria limbii române, care studiază istoria formării dialectului dacoromân, începînd cu căderea Sarmisegetuzei, în anul 102, şi pînă în secolul al XV-lea. Partea I constă din 3 capitole mari: Fonetica, Lexicologia şi Gramatica. La capitolul Fonetica se cercetează cazurile de apariţie a fiecărui fonem vocalic şi consonantic. Capitolul Lexicologia studiază fondul latin principal, elementul geto-dacic şi împrumuturile slavone, turanice, maghiare şi săşeşti. La capitolul Gramatica se studiază evoluţia tuturor părţilor de vorbire. Partea a II-a a modulului, care se numeşte Istoria limbii române literare, stidiază evoluţia limbii odată cu apariţia primelor texte scrise în limba română şi pînă la etapa contemporană, cuprinzînd şi ea cîteva capitole mai importante: Unele prercizări terminologie, Probleme cu care se confruntă disciplina de studii, Probleme ale dezvoltării limbii române în secolele XVII-XVIII, înte anii 1780-1840, în Principatele româneşti, în perioada modernă.Item Limba română contemporană : (Note de curs)(USARB, 2007) Novac, AdelaObiectul disciplinei Limba română contemporană reprezintă conţinutul ştiinţific al cunoştinţelor, noţiunilor şi conceptelor, din obiectivele, metodele şi formele de organizare a predării şi însuşirii disciplinei limba română contemporană. Abordăm în acest suport de curs, într-o manieră accesibilă, pentru elevi, studenţi şi profesori.Item Сборник немецких сказок и преданий : Кн. для чтения на нем. яз. с упражнениями(USARB, 2009) Никулча, Екатерина«Сборник немецких сказок и преданий» составлен на основе избранных неадаптированных текстов из сборников братьев Гримм «Детские и семейные сказки», а также «Немецкие предания». Книга предназначена для студентов второго и третьего курсов, а также для желающих изучить немецкий язык и познакомиться с литературным наследием Германии. К текстам прелагаются грамматические и лексические задания, с помощью которых закрепляються основные языковые структуры, развиваются и автоматизируются речевые навыки.Item Note de curs la disciplina Introducere în filologia germană(USARB, 2011) Chira, OxanaFilologia germanică, fiind o disciplină obligatorie, deţine un loc important în sistemul instructiv-educativ universitar. Elaborarea programei cursului de Filologie germanică în grupele unde se studiază a avut ca punct de plecare cerinţele curriculare, resupunând inocularea caracterului specific al concepţiei de instruire la USB. Ca urmare, prezenta lucrare înglobează informaţii, conţinuturi care fac referinţă la diverse modele teoretice şi aplicative ce sunt în strictă concordanţă cu prevederile curriculumului universitar. Accentul se pune pe caracterul aplicativ şi cognitiv al pregătirii specialistului prin diferite modalităţi de lucru în scopul antrenării abilităţilor şi evaluării aptitudinilor. Cursului îi sunt rezervate 48 de ore. Obiectivul general al cursului rezidă în cunoaşterea excelentă a limbii germane ca mijloc de comunicare, în scopul stabilirii relaţiilor socio-culturale; crearea posibilităţilor optime de încadrare în viaţa cotidiană, de familiarizare cu cele mai importante date ce ţin atît de istoria, dezvoltarea cît şi de normele morfologice, lexicale şi sintactice ale limbii germane.Item Introducere în teoria literaturii : Curs universitar(USARB, 2011) Enciu, ValentinaPrezentul curs de prelegeri la disciplina „Introducere în teoria literaturii” este conceput pe o dimensiune pronunţat didactică şi propune examinarea unor categorii, principii, concepte, forme literare esenţiale pentru înţelegerea ideii de literatură şi de operă literară.Teoria literară este domeniul în care rigoarea noţională constituie un element sine qua non. Din acest considerent, lucrarea dată sintetizează definiţii, accepţii, principii, noţiuni vizînd elementele imanente ale studiului intrinsec al operei literare. Principalele repere ale cursului sînt studiile unor reputaţi teoreticieni ai literaturii, dicţionarele de teorie literară şi terminologie literară, textul reprezentînd şi o sinteză în baza principalelor manuale de teorie literară apărute recent atît în România, cît şi în Republica Moldova.Item Grammaire theorique de la langue francaise : Cours theorique(USARB, 2012) Dragan, ElenaCursul relatează despre gramatica teoretică franceză.Item Readings in the History of the English Language(USARB, 2012) Filipp, SvetlanaCursul tratează două aspecte principale ale limbii engleze – fonetică și sisteme gramaticale. Lucrarea începe cu generalitati despre limbile germanice și caracteristicile principale (Prelegeri I-II). Mai departe, cursul se concentrează pe semnificația și modificările care au afectat întregul sistem fonetic (Prelegeri III-VIII).Item Stilistica limbii române : Suport de curs(USARB, 2012) Răciula, LiliaSuportul de curs se adresează studenţilor filologi, elevilor de liceu, specialiştilor din domeniul filologiei, precum şi tuturor celor interesaţi de domeniul stilisticii. Conţunutul tematic se structurează în două părţi. Partea I avînd un caracter teoretic, îşi propune examinarea conceptelor de bază a paradigmei stilisticii (noţiunile de stil, stilistică lingvistică, stilistică literară etc.) şi abordarea variabilităţii diafazice ca fenomen circumscris stilisticii. Partea a II-a ilustrează aspectul aplicativ, evidenţiind particularităţilor specifice ale variabilităţii individuale, prin analize stilistice minuţioase ale unor simboluri şi grupuri nominale/ verbale din poezia lui M. Eminescu, N.Stănescu, Şt. Aug. Doinaş, bazate pe metoda analizei semantico-contextuale şi a analizei semice a materialului faptic. Sub aspect teoretic şi aplicativ, suportul de curs, abordînd o problematică variată, contribuie la deschiderea perspectivelor de înţelegere a problematicii stilisticii şi la aprofundarea perspectivelor de interpretare şi analiză stilistică a textelor literare.Item Istoria literaturii române (Pașoptism și postpașoptism) : Note de curs(USARB, 2012) Abramciuc, MariaCursul Istoria literaturii române (paşoptism şi postpaşoptism) este o disciplină de specialitate din categoria celor de filologie română. Studierea lui asigură unitatea şi continuitatea cursului major Istoria literaturii române şi, prin urmare, le formează studenţilor o imagine integrală a procesului literar românesc din sec. al 19-lea.Item Sintaxa propoziţiei: definiţii, tipologii : (Suport de curs)(USARB, 2012) Novac, AdelaAbordăm în acest suport de curs, într-o manieră accesibilă, pentru elevi, studenţi şi profesori, materialul de sintaxă a propoziţiei, axîndu-ne pe definiţii şi tipologii ale feno-menelor sintactice studiate. În lucrare, încercăm o relaţie de intersecţie, între tradiţional şi modern, în sintaxă. Astfel, îl familiarizăm pe cititor, pe de o parte, cu îmbinarea de cu-vinte, propoziţia, textul, iar, pe de altă parte, cu sintagma şi enunţul. Propunem, de asemenea, clasificări tradiţionale ale unităţilor sintactice, dar nu lăsăm în umbră şi clasificările moderne, care contribuie la sporirea informaţiei şi îndeamnă la reflecţii. Suportul dat va contribui la formarea deprinderilor de analiză, comparaţie şi argu-mentare a fenomenelor sintactice, de structurare a actelor de comunicare, de restructurare a clasificărilor nivelului sintactic şi de orientare în literatura de specialitate.Item Dificultăţi lexicale, gramaticale şi stilistice în traducere: Culeg. de exerciţii(USARB, 2013) Răciula, LudmilaLuсrаrеа în recenzie prezintă un material didactic util destinat studenţilor anului III specialitatea limba епglеză secţia translatori. Еа аrе în special un caracter practic, аdiсă prezintă о сulеgеrе de exerciţii de traducere şi este struсturаtă în unsprezece unitaţi tematice, însoţite de unele rереrе teoretice expuse îпtr-uп mod succinct.Item Teoria traducerii(USARB, 2013) Ungureanu, VictoriaCursul „Teoria traducerii‖ este destinat studenţilor ciclul licenţă, specialitatea „Traducători”, „Profesori” (limbile franceză, engleză), Facultatea Limbi și Literaturi Străine. Disciplina va viza iniţierea în domeniul traductologiei, a cercetărilor şi investigaţiilor în acest cadru, optînd spre o abordare interculturală a activităţii de traducere.Item Epistemologia şi metodologia lingvisticii (2 credite). Modulul „Managementul instituţiilor educaţionale” (10 credite). Ciclul II (studii superioare de masterat)(USARB, 2013) Popa, Gheorghe; Sainenco, Ala; Trinca, LiliaDisciplina Epistemologia şi metodologia lingvisticii este, într-un anume fel, o disciplină-pilot, întrucît nivelul de examinare şi de elucidare a diverselor aspecte legate de pluriaspectualitatea limbajului uman e în funcţie directă de nivelul de cunoaştere şi de aplicare a principalelor concepte epistemologice şi metodologice. Epistemologia şi metodologia lingvisticii au menirea, pe de o parte, să „reîmprospăteze” informaţiile asimilate anterior, iar, pe de altă parte, să fructifice ceea ce e cunoscut şi unanim acceptat şi, totodată, să-i pregătească spiritual pe viitorii pedagogi şi cercetători să consfinţească atît noile achiziţii din domeniul ştiinţelor limbajului, cît şi eventualele perspective de abordare a fenomenelor lingvale şi/sau lingvistice.Item Didactica Limbii B [L. Engleză] : Curs de prelegeri(USARB, 2014) Varzari, ElenaThis collection of lectures in EFL Methodology is intended for students – future teachers of English as a foreign language. In order to become good teachers our students should master a number of specific skills; they also need to update their knowledge about issues related to the target language, methodology and so forth. As there is not only one way to teach a language, the students can or will have to change and adapt the information given in the collection to different circumstances they will come across. The collection “Didactica Limbii B- engleza” offers a comprehensive overview of current methodological perspectives in EFL. It contains twelve lectures that cover all systems and skills. Every lecture in the collection deals with a different topic, includes several issues to be discussed in the EFL Methodology class, and is followed by an extensive bibliography indicating possible further readings.Item Ion Druță - Schriftsteller zwischen heimatverbundenheit und parteiburokratie: eine flucht nach Moskau(USARB, 2015) Niculcea, EcaterinaLucrarea include principalele etape în cariera scriitorului Ion Druță.Item Herta Muller (geb. 17. August. 1953 in Nitzkydorf, Rumanien)(USARB, 2015) Niculcea, EcaterinaLucrarea include principalele etape din viața scriitoarei Herta Muller, originară din România, laureată a Premiului Nobel pentru Literatură în anul 2009.Item Das Phanomen Karl May(USARB, 2015) Niculcea, EcaterinaLucrarea include principalele etape din viața scriitorului Karl Friedrich May.