FACULTATEA DE ŞTIINŢE ALE EDUCAŢIEI, PSIHOLOGIE ŞI ARTE
Browse
Browsing FACULTATEA DE ŞTIINŢE ALE EDUCAŢIEI, PSIHOLOGIE ŞI ARTE by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 1021
Results Per Page
Sort Options
Item Estetica muzicală : Curs universitar pentru studenţii Facultăţii „Muzică şi Pedagogie Muzicală” : Specialitatea „Profesor de muzică şi instrument”, „Profesor de muzică şi dirijor de cor”(1997) Tetelea, MargaritaCursul este destinat pentru studenţii Facultăţii „Muzică şi Pedagogie Muzicală” : Cursul oferă explicaţii la compartiment: Istoria şi evoluţia gîndirii estetico-muzicale.Item Omul în faţa muzicii(USARB, 2000) Gagim, Ion; Cozma, Carmen; Popa, LuciaVolumul reprezintă un grupaj de studii şi alte materiale referitoare la problema spiritualizării fiinţei umane prin intermediul celei mai edificatoare dintre arte – artei muzicale.Item Dimensiunea psihologică a muzicii(USARB, 2003) Gagim, IonMonografia urmăreşte cercetarea complexă a uneia din cele mai „nebuloase” probleme ale cunoaşterii umane – relaţia muzicii cu lumea psihică. Este realizată în baza datelor recente ale psihologiei artei şi muzicologiei, precum şi ale unui şir de domenii de graniţă – psihologie generală, fiziologie, biologie, muzicoterapie, fizică, pedagogie muzicală, filozofie, metafizică, teoria artei, ezoterie ş.a. – fără de care investigaţia ar fi rămas deficitară în punctele ei esenţiale. Se adresează specialiştilor în muzică şi psihologie, precum şi tuturor celor interesaţi de tainica acţiune a artei sunetului asupra universului nostru interior.Item Creativitatea pedagogică - factor al formării viitorului profesor de muzică [Articol](USARB, 2005) Luchian, VasileIt is responsibility of the higher education institution to train creative future professionals. The institutionalized – educational process, organized and guided insures a “transfer of values; selected and systematized, from the social to the individual. There exists a compensation relationship between the two categories of factors, social institutional and psychologic-individual. The creative particularities of the content, of the educational objectives of the institution are revealed in the performance of its graduates.Item Semnificaţia multiplă a "valorii" în educaţia muzicală din perspectiva curriculară [Artico]l(USARB, 2005) Tetelea, MargaritaNowadays the reconception of education is oriented to human values, which are the expression of fundamental human experience. The up-to-date concept of Music Education deals with the term of “value” as an essential part of that “educated”; having an effective contribution to he appearance of value. As result we underline the goal of Music Education through its value and musical-philosophical aproach.In such a way, the musical value (musical culture) is transposed in a spiritual one (spiritual culture). The articol points out the fact that all the Curricular shuctures represent the falues of education, the curriculum itself bing an educational value.Item Моделирование познавательной деятельности студентов в учебном процессе [Articol](USARB, 2005) Фока, ЛидияЛогика образовательного процесса, научно-исследовательская деятельность и накопленный многолетний опыт подсказывают, что необходимо выделить с одной стороны и то общее, что необходимо учитывать в работе со студентами на любой стадии их развития, а также и разработка технологии, раскрывающая творческий потенциал и студента и преподавателя. Любая деятельность может быть либо технологией, либо искусством. Это особое искусство формирования научной картины мира и разработка содержания и способов организации деятельности самих воспитанников с ориентацией на духовное становление личностиItem Educaţia artistic-spirituală în contextul învăţămîntului contemporan : Materialele Conf. Int., 19-21 mai, 2005. Vol. 3 : Aspecte metodologice ale educaţiei artistic-spirituale(USARB, 2005) Gagim, Ion; Cozma, Carmen; Abdullin, Eduard; Stupacenco, Lidia; Tetelea, Margarita; Guţu, Vladimir; Coroi, EugenLucrarea include materialele ştiinţifice prezentate la Conferinţa Internaţională „Educaţia artistic-spirituală în contextul învăţămîntului contemporan”, cu genericul „Aspecte metodologice ale educaţiei artistic-spirituale”, care a avut loc pe 19-21 mai, 2005 în incinta Universităţii de Stat „Alecu Russo” din Bălţi.Item Educaţia muzicală ca element definitoriu al formării spiritual-artistice în pedagogia Waldorf [Articol](USARB, 2005) Surdu, Violeta; Gagim, IonMusical education consists a defining element of artistic spiritual education in Waldorf’s pedagogy. There is a spiritual sciece about the man in the centre of education’s process througn muzic that was founded by Rudolf Steiner. The process of the facilitations are centred according the necessity as a result of forming the musical culture of the pupils as a component part to their spiritual culture.Item Modalităţi de sporire a calităţii pregătirii specialistului la disciplinele artistice (istoria muzicii) prin utilizarea diverselor tehnici de organizare şi desfăşurare a prelegerilor universitare [Articol](USARB, 2005) Ştefârţă, AdelinaTendinţele educaţiei contemporane implică utilizarea diverselor tehnici de organizare şi desfăşurare a prelegerilor şi formelor de evaluare a cunoştinţelor studenţilor şi a capacităţii acestora de a integra informaţia acumulată în activitatea sa profesională ceea ce presupune formarea competenţelor profesionale. Astfel, se cere revizuirea modalităţilor de prezentare a informaţiilor şi a posibilităţilor de a evalua (controla) calitatea şi progresul de pregătire a specialistului.Item Художественное развитие будущего учителя музыки в классе фортепиано [Articol](USARB, 2005) Şciusi, AntoninaThe artistic development at piano lessons represent one of the aspects of vocational preparation of the future teacher. The article reflects the necessity of artistic education of students as well as the forms and methods of teaching piano, for developing and forming the artistic taste, in other words the skills of conscious perception of music, basing on the knowledge of life, literature and other kinds of art.Item Некоторые дидактические проблемы изучения национального репертуара в классе специального фортепиано [Articol](USARB, 2005) Gupalova, ElenaThe present article entitled “Some didactic problems in the study of national repertoire in a piano class” arguments the fruitful usage of different musical works of Moldovan composers and aims at solving a range of spiritual and aesthetic, artistic and professional problems in educating good pianists. The reflection of national folk motives in piano musical works helps students to acquire professional skills, to build up a rich spiritual world, aesthetic taste and artistic imagination. The repertory’s lists of piano miniatures which are compiled by the author of this article for senior students of high schools and art colleges will contributes to the popularization and implementation in pedagogic training of such works.Item Aspecte metodice ale umanizării aprecierii pedagogice în instruirea muzicală [Articol](USARB, 2005) Brînzârei, Iuliana; Galenco, Marina; Petcu, GalinaВ статье рассматриваются методические подходы, аспекты «очеловечивания» педагогической оценки, способы сближения её с внутренним миром ребёнка, духовными запросами его личности. Выделены наиболее распространённые взгляды педагогов-музыкантов на проблему оценивания. Сделанный авторами анализ, описанный опыт и обобщения по педагогической оценке в музыкальном обучении представляют интерес для специалистов по музыкальному образованию.Item Realizarea cercetărilor internaţionale TIMSS şi PIRLS în Republica Moldova (Rezultate, perspective) [Articol](USARB, 2005) Nasu, IliePregătirea cadrelor didactice în condiţiile actuale de dezvoltare a sistemului de educaţie al Republicii Moldova necesită o atenţie deosebită la schimbările efectuate în sistemul de educaţie. Universităţile, în calitate de forgerie a cadrelor pentru întreg sistemul educaţional, sunt chemate să reacţioneze cu promtitudine la schimbările efectuate în sistemul de educaţie şi, în primul rînd, la cele efectuate în sistemul de educaţie preuniversitarItem Dinamica competenţei profesionale a profesorului de muzică [Articol](USARB, 2005) Babii, VladimirCompetenţa profesională a unui pedagog-muzician este de natură dinamică, deoarece, chiar simpla documentare a reuşitei într-o activitate, fixată la un anumit nivel şi verificată peste un timp, va demonstra cu totul alt nivel, ceea ce confirmă ideea despre proprietatea dinamică a competenţei profesionale. Studiul reuşitei profesionale implică necesitatea delimitării componentelor competenţei profesionale. Pentru un profesor de educaţie muzicală lista unor asemenea componenţe o formează: cunoştinţele, priceperile şi deprinderile profesionale.Item Formarea gândirii transdisciplinare ca metaobiectiv educaţional universitar [Articol](USARB, 2005) Gagim, IonÎn articol se abordează obiectivul de formare a atitudinii transdisciplinare a studenţilor de la specialităţile de pedagogie muzicală din cadrul USARB.Item Modalităţi de proiectare curriculară a conţinuturilor evaluării la armonie şi solfegiu-dictat în învăţământul universitar muzical - pedagogic [Articol](USARB, 2005) Popov, Anton; Popovici, VitalieThe decisions, preconceived by the process unlished at Bologna concerning the creation of European space of Higher Education, impose structural changes to Republic of Moldova, having the mission to make compatible the national higher musical – pedagogic education with the european one. Bologna Process, as the result of Declaration from Bologna (June, 19th, 1999) represents the impulse, so needed to the reform regarding the Higher Education at the subject „Music Training”. The research of the professional training of the teacher of music education (I – VIII forms) consists in the fact that a graduate from Music and Musical Pedagogy Department has to achieve the same abilities and knowledge as the graduates from other universities. The establishment of the school evaluation principles of musical culture pf students detrmined by the specific musical – artistic knowledge. The level of musical culture (musical experience: qualitative-formative aspect and musical competence: quantitative-informative aspect) of the students may be appreciatedcomparing with the degree of covering the (tems’subject) with the students experience and musical competence. Qualitative evaluation criteria of students’ musical culture are the basic indices for detrmining and getting (obtaining) musical experience: students’ activity, the presence of emotional experience during the musical act positive attitudes about the music.Item Empatia ca mijloc de educaţie muzical-spirituală [Articol](USARB, 2005) Morari, MarinaEmpathy implies an intuitive-reciprocal understanding of the musical phenomenon in the teacher – pupil communication. The teacher can decipher the pupils’way of spiritul reference by empathising behaviour and all this contributes to the understanding of the pupil’s current and expected psychology.Item Analiza sistemică a procesului de pregătire a profesorului în sistemul universitar [Articol](USARB, 2005) Iachim, LeonidSe cunosc diverse forme de organizare şi desfăşurare a procesului de pregătre preuniversitară a viitorului specialist pedagog. Însă aceste forme nu pregătesc în mase viitorii pedagogi. O experienţă bogată în realizarea acestei probleme a acumulat Universitatea de Stat „Alecu Russo”din Bălţi în realizarea programei "Viitorul pedagog" privitor procesului de pregătire preuniversitară a specialistului pedagog.Item Educaţia spirituală în contextul teoriei educaţiei [Articol](USARB, 2005) Stupacenco, LidiaIn the article “Spiritual education in the context of theory of education” the author hidhlightes the problem of ignoring the complexity of theory of education and ignoring of the epistemological status of this theory. The author tries to determine the place and the role of spiritual education that was considered the part of moral education till now.Item Lecţia de educaţie muzicală în lumina exigenţelor curriculare [Articol](USARB, 2005) Luchian, EcaterinaThe final goal of musical education is focused on the necessity of formation of a musical culture as a component part of the pupils’ spiritual culture. The process of constituting the musical culture will be based on the values of the natural music. The Romanian musicologist George Breazul considers the folklore a value, an ideal of spiritual realization. Musical education will begin with elements of ones mother tongue – fairy tales, ballads, lullabies and children folklore.