Publicaţii didactice şi metodice
Browse
Browsing Publicaţii didactice şi metodice by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 91
Results Per Page
Sort Options
Item Estetica muzicală : Curs universitar pentru studenţii Facultăţii „Muzică şi Pedagogie Muzicală” : Specialitatea „Profesor de muzică şi instrument”, „Profesor de muzică şi dirijor de cor”(1997) Tetelea, MargaritaCursul este destinat pentru studenţii Facultăţii „Muzică şi Pedagogie Muzicală” : Cursul oferă explicaţii la compartiment: Istoria şi evoluţia gîndirii estetico-muzicale.Item Curs de prelegeri la disciplina Psihopedagogie specială(USARB, 2005) Pereteatcu, MariaCursul are ca scop: familiarizarea studenţilor cu principalele concepte ale psihopedagogiei speciale; orientarea studenţilor în identificarea legislaţiei internaţionale şi interne vizând persoanele aflate în dificultate.Item Planificarea familială. Informare. Educaţie. Comunicare : Curs universitar(USARB, 2005) Zolotariov, ElenaStudiul este destinat pedagogilor, psihologilor, asistenţilor sociali, activiştilor publici, părinţilor, dar, în mod special, adolescenţilor şi tinerilor.Item Pedagogie (I). Bazele generale ale pedagogiei (conform planului de învăţămînt) : curs universitar(USARB, 2006) Stupacenco, LidiaCursul oferă explicaţii la compartimentele: Educaţia ca fenomen social; Caracterul istoric şi de clasă al educaţiei; Premise ale gândirii pedagogice în antichitate; Concepţia pedagogic; Pedagogia creştină; Gândirea pedagogică din epoca Renaşterii; Bazele generale ale pedagogiei – Ian Amos Comenius; Pedagogia clasică. “Educaţia nouă.”Item Didactica sau teoria Învăţămîntului : Curs universitar(USARB, 2006) Stupacenco, LidiaLucrarea include formarea reprezentărilor despre didactică ca ştiinţă cu obiect de studiu care a evaluat din sisteme didactice; cunoaşterea categoriilor principale ale didacticii; formarea priceperii de a depista etapele procesului de învăţămînt.Item Bazele puericulturii şi igiena copilului : (curs de prelegeri)(USARB, 2007) Sacaliuc, NinaCursul „Bazele puericulturii şi igiena copilului” include totalitatea regulilor de creştere a copilului pentru dezvoltarea optimă a acestuia atît din punct de vedere fizic, cît şi psihic. Numai cunoscînd şi asigurînd condiţiile cele mai bune, mediul cel mai potrivit pentru dezvoltare, întărim sănătatea copiilor pentru a deveni cetăţeni vrednici ai patriei. Puericultura se ocupă nu numai de ocrotirea copilului, ci şi de a mamei, de care depinde, în primul rînd, sănătatea copilului.Item Educaţia: teorie şi metodă: curs universitar(USARB, 2007) Zolotariov, ElenaCursul universitar include compartimentele: Educaţia şi funcţiile ei; Educaţia şi socializarea; Educaţia şi instruirea; Concepţiile generale ale educaţiei. Noţiunile cheie: educaţie, socializare, educaţie autoritară, pedagogie umanistăItem Psihopedagogia interesului pentru muzică(Chişinau, 2008) Bularga, TatianaObiectivele cursului universitar „Psihopedagogia interesului pentru muzică” sunt: formarea la studenţi - profesori de educaţie muzicală în devenire a viziunii adecvate asupra fenomenului interesului pentru muzică/artă muzicală, conceput drept orientare a personalităţii elevului; iniţierea studenţilor în problema/tehnologia depistării necesităţilor şi înclinaţiilor muzical-artistice a elevilor de vîrstă şcolară; formarea competenţelor de aplicare efectivă a instrumentarului educaţional în scopul stimulării şi menţinerii într- o stare activă a interesului elevilor pentru domeniul muzical-artistic.Item Rezistenţa educaţiei : Curs de lecţii pentru uz intern(USARB, 2008) Stupacenco, LidiaCursul de prelegeri Rezistenţa educaţiei este destinat pentru studenţii, care se pregătesc pentru a deveni profesori, educatori. Despre educaţie se scrie mult, începând cu tratate vechi şi terminând cu monografii ştiinţifice actuale, diverse lucrări: manuale, opere, romanţe, publicistică, articole şi teze ştiinţifice, eseuri, poeme, teze de doctor, recomandări metodice, directive ale Ministerului Educaţiei, etc. În toate cărţile ideile despre Educaţie sunt consacrate formării Personalităţii. Însă formarea Personalităţii este un proces anevoios, complicat, în desfăşurarea lui intervin multe obstacole, apar multiple dificultăţi şi probleme, care acumulându-se provoacă Rezistenţa, o opunere, o ignorare a influenţelor educaţionale. În cursul nominalizat tindem să arătăm esenţa Rezistenţei, cauzele rezistenţei, precum şi consecinţele ei.Item Teoria şi praxiologia educaţiei muzical-artistice(Chişinău, 2010) Babii, VladimirLucrarea pune în valoare randamentul resurselor interne-externe investite în procesul educaţiei muzical-artistice a elevilor şi dinamizarea competenţei profesionale a profesorului-muzician. Pentru asigurarea teoretică şi epistemologică a procesului vizat a fost conceptualizată integralitatea principiilor eficienţei, tehnologiile de schimbare calitativă, strategiile de stimulare a factorilor de personalitate, orientate spre ridicarea eficienţei acţiunii muzical-artistice a elevului şi acţiunii didactice a profesorului.Item Instruirea elevilor dotaţi muzical : Note de curs(USARB, 2010) Bularga, TatianaPrezenta lucrare reprezintă o secvenţă a subiectelor teoretice esenţiale ale cursului şi are menirea de a servi drept sursă de obţinere a informaţiei vazavi de aspectele pedagogice menţionate în lucrare.Item Pedagogie generală : note de curs(USARB, 2010) Nasu, IlieObiectul pedagogiei este educaţia-pregătirea generaţiilor tinere pentru viaţă în societate. Acest proces constă în transmiterea de către generaţiile adulte a experianţei social-istorice a omenirii generaţiilor tinere şi tilizarea acestei experienţe de către genetaţia tînără în mod activ pentru asigurarea progresului social. Important este faptul, că generaţiile tinere, odată cu însuşirea cunoştinţelor acumulate şi formarea anumitor priceperi, deprinderi de muncă şi experienţă de comportament social, sunt nevoite şi obligate de a dezvolta baza de cunoştinţe, să le adapteze la condiţiile noi de viaţă şi activitate, care sînt diferite de cele în care au activat generaţiile precedente. Numai în aşa caz va fi mişcare înaite, se va asigură progresul social. Educaţia în sens larg social - înfluenţa omului de către realitatea ce-l înconjoară în întregime.Item Классное руководство : Курс лекций(USARB, 2010) Земцова, ТатьянаКурс направлен на овладение студентами теорией и методикой работы классного руководителя, в процессе которого будущие педагоги знакомятся с требования к его деятельности, с содержанием и структурой планирования воспитательной работы в школе; С методами изучения личности школьников и требования к ним; основными принципами и содержанием воспитательных концепций в Республике Молдова. Также этот курс направлен на ознакомление с основными психолого-педагогическими проблемами классного руководства в современной школе. В данном курсе четко прослеживаются принципы построения курса: принцип интеграции, принцип компетентности и принцип преемственности в соотнесении целей, содержания и методов его преподавания.Item Curs de prelegeri la disciplina Managementul educaţiei incluzive : Pentru studenţii ciclului 2, studii superioare de master(USARB, 2011) Pereteatcu, MariaLucrarea include o privire de ansamblu asupra incluziunii, precum şi informaţie generală despre toţi elevii cu cerinţe educaţionale speciale. Următoarele capitole sunt structurate în funcţie de dizabilităţile mentale sau fizice specifice sau de trăsăturile excepţionale ale elevilor. Unele capitole sunt subdivizate în secţiuni mai specifice. Fiecare capitol începe cu o explicare succintă sau cu o definiţie a dizabilităţii, sau cu caracteristicii excepţionale ale acesteia.Item Педагогика-2 : Курс лекций(USARB, 2011) Земцова, ТатьянаКурс лекции предназначен для студентов педагогического факультета, будущих учителей начальных классов.Item Teoria şi metodica educaţiei fizice a copiilor de vîrsta preşcolară : Curs de prelegeri(USARB, 2012) Mihailov, MariaActualitatea acestui curs de prelegeri este indiscutabilă pentru viitorii specialişti în domeniul educaţiei preşcolare. Cursul de prelegeri elaborat de lectorul superior universitar Maria Mihailov cuprinde 13 unităţi de conţinut fiecare din ele incluzând de la 2 la 5-6 subiecte. Cursul de prelegeri este conceput ca un instrument de lucru util pentru studenţii specializării corespunzătoare şi urmăreşte să răspundă atât nevoii de informare, cât şi celei de formare de deprinderi şi competenţe în domeniul educaţiei fizice pentru copiii din instituţiile preşcolare. Din această perspectivă, remarcăm faptul că cursul dat este conceput în acord cu Planul de învăţământ pentri ciclul I – studii de licenţă pentru specialitatea ―Pedagogie în învăţământul primar şi preşcolar. Autoarea elucidează competenţele specifice ale disciplinei la nivel de competenţe cognitive, capacităţi şi atitudini. Toate categoriile de informaţii incluse în capitolele corespunzătoare sunt prezentate într-un limbaj accesibil şi util pentru realizarea acţiunilor educative.Item Studiu de organologie(USARB, 2012) Babii, VladimirConţinutul Studiului de organologie pune în lumină aspectele ce ţin de istoricul şi evoluţia, ergologia şi ergofonia, acustica şi sistematizarea instrumentelor muzicale autohtone şi celora care s-au înscris eficient în peisajul folcloric al muzicii instrumentale din Moldova. Lucrarea este destinată profesorilor, elevilor, studenţilor, masteranzilor, doctoranzilor şi tuturor amatorilor pasionaţi de instrumentele vehiculate în practicile muzicale ale neamului.Item Andragogie : (curs de prelegeri pentru studenţii Ciclului 2, studii superioare de masterat)(USARB, 2012) Sacaliuc, NinaScopul acestui curs este înţelegerea problematicii complexe ce ţine de educaţia şi instruirea adulţilor; Identificarea obiectivelor prioritare ale educaţiei adulţilor. Obiective operaţionale: precizarea conceptului de andragogie ; explicarea esenţei educaţiei adulţilor; selectarea celor mai semnificative obiective ale educaţiei adulţilor; evidenţierea factorilor motivaţiei ce-i fac pe adulţi să înveţe; analiza domeniilor instruirii adulţilor.Item Курс лекций по специальной психопедагогике(USARB, 2012) Зорило, ЛарисаДанный курс лекций предназначен для студентов педагогических специальностей, которым предстоит в своей будущей профессиональной деятельности сталкиваться с проблемами инклюзивного обучения в общеобразовательных школах, реализовывать ценности инклюзивного обучения на основе партнерских отношений с сообществом, со всеми субъектами, заинтересованными в качественном обучении и соблюдении прав детей. Цель данного курса – помочь студентам в получении основных знаний в области специальной психопедагогики, в организации инклюзивного обучения в общеобразовательной школе, в формировании ряда компетенций, касающихся основных направлений этой работы, в объединении усилий педагогического коллектива и команды специалистов.Item Rezistenţa la educaţie : Note de curs pentru formarea iniţială şi continuă a cadrelor didactice(USARB, 2014) Zorilo, Larisa; Ciobanu, Lora; Foca, Eugenia; Rusov, Veronica; Şova, TatianaSuportul de curs „Rezistența la educație” vine să completeze pregătirea profesională inițială și continuă a cadrelor didactice în contextul rezistenței la educație a elevilor prin cele șase capitole în care se regăsesc diverse tipuri de informații și activități specifice fenomenului vizat, și anume: delimitările conceptuale, cauzele comportamentelor opozante, descrierea traseului metodologic de formare/dezvoltare a disciplinării pozitive prin programele respective. Un rol deosebit se acordă în Suportul de curs didactogeniilor și metodologiei de reducere a fenomenului rezistenței la educație în familiei prin parteneriatul educațional profesori-elevi-părinți.