Browsing by Author "Novac, Adela"
Now showing 1 - 12 of 12
Results Per Page
Sort Options
Item Cu privire la unele probleme ale propoziţiei predicative [Articol](USARB, 2006) Novac, AdelaUna dintre problemele propoziţiei predicative este stabilirea inventarului verbelor copulative care îi constituie regenţa şi constatarea faptului dacă verbele date, considerate elemente nedisociabile ale predicatului nominal, pe bună dreptate, pot regenta o subordonată.Item Curriculum universitar la limba română (sintaxa)/curriculum şcolar: suprapuneri şi discrepanţe [Articol](USARB, 2014) Novac, AdelaCurriculumul şcolar şi cel universitar la limba română (sintaxa) diferă ca structură şi conţinut. Principiul care ar unifica şi ar structura conţinutul ambelor curriculumuri este cel al corespondenţei dintre partea de propoziţie şi propoziţia subordonată. Ambele curriculumuri au ca scop dezvoltarea competenţelor lingvistice şi a atitudinilor pozitive faţă de limba română.Item Derivarea verbelor pronominale reflexsive: privire de ansamblu [Articol](USARB, 2006) Novac, AdelaКласс возвратных глаголов пополняется путем присоединения деривационного формата se (mă, te, ne, vă) к глаголу с корнем вербального происхождения (a duce – a se duce) и к глаголу с корнем именного происхождения (a se îndulci < dulce), порождая, таким образом, возвратные формы, генетически восходящие к глаголам и именам.Item Limba română contemporană : (Note de curs)(USARB, 2007) Novac, AdelaObiectul disciplinei Limba română contemporană reprezintă conţinutul ştiinţific al cunoştinţelor, noţiunilor şi conceptelor, din obiectivele, metodele şi formele de organizare a predării şi însuşirii disciplinei limba română contemporană. Abordăm în acest suport de curs, într-o manieră accesibilă, pentru elevi, studenţi şi profesori.Item Predicatul nominal – aspecte didactice [Articol](USARB, 2011) Novac, AdelaDans la langue roumaine, il y a Jeux types de prédicat : le prédicat verbal et le prédicat nominal. Le prédicat nominal est constitué par un verbe copulatif ou par un verbe semi copulatif Le prédicat nominal est étudié dans l ’école, en huitième classe. Les élèves font connaissance avec ces types des verbes et avec l ’attribut.Item Relaţia dintre subiect şi predicat (Metoda tesnieriană) [Articol](USARB, 2014) Novac, AdelaThe subject-predicate relationship is an ongoing topic of debate, as linguists still have divergent opinions on it. According to Tesnier’s structuralist theory, the subject is subordinate to the predicate. In traditional grammar, some linguists have settled on the subordination of the subject, whereas others agree upon the subordinate nature of the relationship, but believe that the predicate is subordinate. A third group is inclined to see it as a subject-predicate relationship of inherence.Item Retorica scrisorilor adresate lui Nicolae Ceauşescu de Dorin Tudoran [Articol](USARB, 2018) Novac, AdelaRhetorics of Letters written to Ceausescu by Dorin Tudoran Letters written to Ceausescu by Dorin Tudoran represent a way to express the negative attitude towards the totalitarian communist system in Romania. The structure of the letters reveals the author’s unique style. The detected style is an argumentative one, where the logical open argument is always announced. The author uses the sentence to communicate with the reader. Thus, the sentence, in the greatest number of cases, is simple, although the inversion can often be observed too. The composite sentence is distinguished by its complexity. Still, the subordinate clauses are more often used than the coordinate ones. The letters are written in a combined style (administrative official style and the belletristic one) which generates an easy, expressive, and coherent exposure.Item Sintaxa propoziţiei: definiţii, tipologii : (Suport de curs)(USARB, 2012) Novac, AdelaAbordăm în acest suport de curs, într-o manieră accesibilă, pentru elevi, studenţi şi profesori, materialul de sintaxă a propoziţiei, axîndu-ne pe definiţii şi tipologii ale feno-menelor sintactice studiate. În lucrare, încercăm o relaţie de intersecţie, între tradiţional şi modern, în sintaxă. Astfel, îl familiarizăm pe cititor, pe de o parte, cu îmbinarea de cu-vinte, propoziţia, textul, iar, pe de altă parte, cu sintagma şi enunţul. Propunem, de asemenea, clasificări tradiţionale ale unităţilor sintactice, dar nu lăsăm în umbră şi clasificările moderne, care contribuie la sporirea informaţiei şi îndeamnă la reflecţii. Suportul dat va contribui la formarea deprinderilor de analiză, comparaţie şi argu-mentare a fenomenelor sintactice, de structurare a actelor de comunicare, de restructurare a clasificărilor nivelului sintactic şi de orientare în literatura de specialitate.Item Tipologia frazei în creația viereană [Articol](USARB, 2016) Novac, AdelaThe structure of the sentence in G. Vieru’s poetry is directed towards simplified models, although there are many inversions of the constituent parts of sentences. The sentence is characterized by complexity (the number of compound sentences prevails over the composite ones). The composite sentences, actually, reflect the author's style, peculiarities of reflection, techniques to structure thoughts and ideas. It is worth mentioning that the syntactic complexity of the composite sentence makes the reading of a piece of literature difficult, but G. Vieru arranges the syntactic components very carefully, thus, offering the reader the possibility to penetrate to the essence at a more careful readingItem Tipologii ale titlului poetic vierean [Articol](USARB, 2015) Novac, AdelaThe title is the most important element which prepares the reader to enter the world of discourse. There is an interdependence between the title and the text itself: any title has significance only related to the text content and the message of the text is understood by the title too. As a structure, the title can be expressed by a word, group of words or a sentence (simple or complex sentence) that predicts the content of the text. Titles of poems reflect the author's talent to intrigue the reader who should, from the first reading, choose the poem that might interest him.Item Unităţi lexicale – părţi ale corpului omenesc în creaţia lui Gr. Vieru [Articol](USARB, 2014) Novac, AdelaAplicînd metoda statistică, precizăm numărul și frecvența unităților lexicale - părți ale corpului omenesc în creația lui Grigore Vieru. Studiind morfosintaxa unităților lexicale date, analizăm natura și topica calificativelor (adjective, pronume, substantive), cu care acestea intră în relație, prezența exclusivă a verbelor la modul indicativ (imperfect, perfect, mai mult ca perfect) ca indiciu al unor acțiuni trecute, reale și a prezentului, expresie a certitudinii, fenomenul paralelismului sintactic, precum și sintaxa propoziției și a frazei.Item Verbul pronominal: structură şi clasificare [Articol](USARB, 2012) Novac, AdelaRomanian pronominal verbs are verbs joined by the reflexive pronoun “se” or by personal ones “mă”, “te”, “ne”, “vă” in the Accusative case. They are structures formed of two units: morpheme “se” and the derivative basis. Romanian pronominal verbs are a heterogeneous group and they behave differently. They are classified in: absolute verbs (“a se duce”, “a se mira”); relative verbs (“a deştepta”/”a se deştepta”; “a îngălbeni”/”a se îngălbeni”) and free verbs (“a se cunoaşte”, “a se convinge”).