Repository logo
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Italiano
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Tiếng Việt
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Српски
  • Yкраї́нська
  • Log In
    New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
USARB logoMISISQ logoRepository logo
  • Communities & Collections
  • All of DSpace
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Italiano
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Tiếng Việt
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Српски
  • Yкраї́нська
  • Log In
    New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Novac, Adela"

Now showing 1 - 12 of 12
Results Per Page
Sort Options
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Item
    Cu privire la unele probleme ale propoziţiei predicative [Articol]
    (USARB, 2006) Novac, Adela
    Una dintre problemele propoziţiei predicative este stabilirea inventarului verbelor copulative care îi constituie regenţa şi constatarea faptului dacă verbele date, considerate elemente nedisociabile ale predicatului nominal, pe bună dreptate, pot regenta o subordonată.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Item
    Curriculum universitar la limba română (sintaxa)/curriculum şcolar: suprapuneri şi discrepanţe [Articol]
    (USARB, 2014) Novac, Adela
    Curriculumul şcolar şi cel universitar la limba română (sintaxa) diferă ca structură şi conţinut. Principiul care ar unifica şi ar structura conţinutul ambelor curriculumuri este cel al corespondenţei dintre partea de propoziţie şi propoziţia subordonată. Ambele curriculumuri au ca scop dezvoltarea competenţelor lingvistice şi a atitudinilor pozitive faţă de limba română.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Item
    Derivarea verbelor pronominale reflexsive: privire de ansamblu [Articol]
    (USARB, 2006) Novac, Adela
    Класс возвратных глаголов пополняется путем присоединения деривационного формата se (mă, te, ne, vă) к глаголу с корнем вербального происхождения (a duce – a se duce) и к глаголу с корнем именного происхождения (a se îndulci < dulce), порождая, таким образом, возвратные формы, генетически восходящие к глаголам и именам.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Item
    Limba română contemporană : (Note de curs)
    (USARB, 2007) Novac, Adela
    Obiectul disciplinei Limba română contemporană reprezintă conţinutul ştiinţific al cunoştinţelor, noţiunilor şi conceptelor, din obiectivele, metodele şi formele de organizare a predării şi însuşirii disciplinei limba română contemporană. Abordăm în acest suport de curs, într-o manieră accesibilă, pentru elevi, studenţi şi profesori.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Item
    Predicatul nominal – aspecte didactice [Articol]
    (USARB, 2011) Novac, Adela
    Dans la langue roumaine, il y a Jeux types de prédicat : le prédicat verbal et le prédicat nominal. Le prédicat nominal est constitué par un verbe copulatif ou par un verbe semi copulatif Le prédicat nominal est étudié dans l ’école, en huitième classe. Les élèves font connaissance avec ces types des verbes et avec l ’attribut.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Item
    Relaţia dintre subiect şi predicat (Metoda tesnieriană) [Articol]
    (USARB, 2014) Novac, Adela
    The subject-predicate relationship is an ongoing topic of debate, as linguists still have divergent opinions on it. According to Tesnier’s structuralist theory, the subject is subordinate to the predicate. In traditional grammar, some linguists have settled on the subordination of the subject, whereas others agree upon the subordinate nature of the relationship, but believe that the predicate is subordinate. A third group is inclined to see it as a subject-predicate relationship of inherence.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Item
    Retorica scrisorilor adresate lui Nicolae Ceauşescu de Dorin Tudoran [Articol]
    (USARB, 2018) Novac, Adela
    Rhetorics of Letters written to Ceausescu by Dorin Tudoran Letters written to Ceausescu by Dorin Tudoran represent a way to express the negative attitude towards the totalitarian communist system in Romania. The structure of the letters reveals the author’s unique style. The detected style is an argumentative one, where the logical open argument is always announced. The author uses the sentence to communicate with the reader. Thus, the sentence, in the greatest number of cases, is simple, although the inversion can often be observed too. The composite sentence is distinguished by its complexity. Still, the subordinate clauses are more often used than the coordinate ones. The letters are written in a combined style (administrative official style and the belletristic one) which generates an easy, expressive, and coherent exposure.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Item
    Sintaxa propoziţiei: definiţii, tipologii : (Suport de curs)
    (USARB, 2012) Novac, Adela
    Abordăm în acest suport de curs, într-o manieră accesibilă, pentru elevi, studenţi şi profesori, materialul de sintaxă a propoziţiei, axîndu-ne pe definiţii şi tipologii ale feno-menelor sintactice studiate. În lucrare, încercăm o relaţie de intersecţie, între tradiţional şi modern, în sintaxă. Astfel, îl familiarizăm pe cititor, pe de o parte, cu îmbinarea de cu-vinte, propoziţia, textul, iar, pe de altă parte, cu sintagma şi enunţul. Propunem, de asemenea, clasificări tradiţionale ale unităţilor sintactice, dar nu lăsăm în umbră şi clasificările moderne, care contribuie la sporirea informaţiei şi îndeamnă la reflecţii. Suportul dat va contribui la formarea deprinderilor de analiză, comparaţie şi argu-mentare a fenomenelor sintactice, de structurare a actelor de comunicare, de restructurare a clasificărilor nivelului sintactic şi de orientare în literatura de specialitate.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Item
    Tipologia frazei în creația viereană [Articol]
    (USARB, 2016) Novac, Adela
    The structure of the sentence in G. Vieru’s poetry is directed towards simplified models, although there are many inversions of the constituent parts of sentences. The sentence is characterized by complexity (the number of compound sentences prevails over the composite ones). The composite sentences, actually, reflect the author's style, peculiarities of reflection, techniques to structure thoughts and ideas. It is worth mentioning that the syntactic complexity of the composite sentence makes the reading of a piece of literature difficult, but G. Vieru arranges the syntactic components very carefully, thus, offering the reader the possibility to penetrate to the essence at a more careful reading
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Item
    Tipologii ale titlului poetic vierean [Articol]
    (USARB, 2015) Novac, Adela
    The title is the most important element which prepares the reader to enter the world of discourse. There is an interdependence between the title and the text itself: any title has significance only related to the text content and the message of the text is understood by the title too. As a structure, the title can be expressed by a word, group of words or a sentence (simple or complex sentence) that predicts the content of the text. Titles of poems reflect the author's talent to intrigue the reader who should, from the first reading, choose the poem that might interest him.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Item
    Unităţi lexicale – părţi ale corpului omenesc în creaţia lui Gr. Vieru [Articol]
    (USARB, 2014) Novac, Adela
    Aplicînd metoda statistică, precizăm numărul și frecvența unităților lexicale - părți ale corpului omenesc în creația lui Grigore Vieru. Studiind morfosintaxa unităților lexicale date, analizăm natura și topica calificativelor (adjective, pronume, substantive), cu care acestea intră în relație, prezența exclusivă a verbelor la modul indicativ (imperfect, perfect, mai mult ca perfect) ca indiciu al unor acțiuni trecute, reale și a prezentului, expresie a certitudinii, fenomenul paralelismului sintactic, precum și sintaxa propoziției și a frazei.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Item
    Verbul pronominal: structură şi clasificare [Articol]
    (USARB, 2012) Novac, Adela
    Romanian pronominal verbs are verbs joined by the reflexive pronoun “se” or by personal ones “mă”, “te”, “ne”, “vă” in the Accusative case. They are structures formed of two units: morpheme “se” and the derivative basis. Romanian pronominal verbs are a heterogeneous group and they behave differently. They are classified in: absolute verbs (“a se duce”, “a se mira”); relative verbs (“a deştepta”/”a se deştepta”; “a îngălbeni”/”a se îngălbeni”) and free verbs (“a se cunoaşte”, “a se convinge”).

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Cookie settings
  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback