Browsing by Author "Jacota-Dragan, Olga"
Now showing 1 - 9 of 9
Results Per Page
Sort Options
Item Administraţia publică şi puterea politică [Articol](USARB, 2012) Jacota-Dragan, OlgaÎn articol autorul afirmă că delimitarea puterii politice de administraţia publică este o condiţie indispensabilă pentru existenţa şi dezvoltarea democraţiei, şi a funcţionării eficiente a statului de drept precum şi a administraţiei publice. O organizare optimă a sistemului administrativ presupune funcţionarea raţională şi eficientă a administrţiei publice şi cere implimentarea corectă a metodelor de organizare a activităţilor administrative, fără implicarea în acest proces a puterii politice.Item Anuarul Catedrei de ştiinţe socioumane şi asistenţă socială, 2022(USARB, 2022) Pădureac, Lidia; Cojocaru, Igor; Neagu, Gheorghe; Jacota-Dragan, Olga; Evdochimov, Liliana, tehnored.Culegerea prezentă de studii şi articole însumeză rezultatele activităţii ştiinţifice ale cadrelor didactice de la Catedra de ştiinţe socioumane şi asistenţă socială cu contribuţii valoroase la dezvoltarea ştiinţelor sociale. Interesele de cercetare ale profesorilor sunt din cele mai variate: istorie locală şi naţională, probleme de diplomaţie, filosofie, pedagogie, ştiinţe politice şi culturologie.Item Drepturilor naturale ale omului – repere istorico-filosofice [Articol](USARB, 2022) Pădureac, Lidia; Jacota-Dragan, OlgaInternationally attested progress in the field of human rights protection also reflects the historical evolution of the concept of natural rights and freedoms. Multiple factors influenced the practical realization of the ideas initially presented only in theory. As a social phenomenon, human rights have their origins in antiquity. Instead, as a legal phenomenon, human rights have their origins in the doctrine of natural law. Natural law being an absolute right, applicable to all, which appears with the genesis of human life, guides it throughout life, is a constant specific to human nature, is conceived inside, but is also reflected outside the individual. Adherents of the school of natural law mention that this is the only real right to human existence.Item Educaţie interculturală: Ghid metodologic şi suport de curs pentru viitorii pedagogi(USARB, 2020) Şova, Tatiana; Rusov, Veronica; Trinca, Lilia; Chira, Oxana; Jacota-Dragan, Olga; Beţivu, Aurelia; Foca, EugeniaGhidul metodologic este o continuare logică a conţinuturilor prevăzute de curriculumul universitar Educaţie interculturală, axându-se sistemic pe crearea unor situaţii de învăţare interactive şi integrative, prin diverse aplicaţii practice, sarcini pentru lucrul individual dirijat, care presupun analiză, sinteză, reflecţii, întrebări, comentarii şi extensii. Se insistă asupra valorificării potenţialului intelectual al formabililor şi asupra schimbării atitudinii prin dezvoltarea comportamentelor interculturale. Lucrarea de faţă este destinată studenţilor, participanţilor la cursuri de formare profesională continuă, cadrelor didactice universitare şi celor din învăţământul general, pentru a sprijini studiul individual la unităţile de curs ce tratează problematica educaţiei interculturale. Prin activităţile propuse se urmăreşte dezvoltarea competenţelor interculturale la nivel de atitudini, cunoştinţe şi capacităţi.Item Educaţie interculturală: Îndrumar metodic la practica pedagogică : Ciclul 1, licenţă(USARB, 2022) Şova, Tatiana; Rusov, Veronica; Trinca, Lilia; Chira, Oxana; Beţivu, Aurelia; Foca, Eugenia; Jacota-Dragan, OlgaScopul îndrumarului este de a face educaţia interculturală mai relevantă pentru viitorii profesori. Materialele propuse în îndrumar contribuie la lărgirea perspectivelor interculturale pentru a face faţă cerinţelor diferitor medii educaţionale multietnice. Îndrumarul evidenţiază căi constructive de explorare a conţinuturilor interculturale în cadrul practicii pedagogice şi contribuie la conştientizarea importanţei dimensiunii culturale a viitoarei profesii. Îndrumarul pentru practica pedagogică este recomandat studenţilor ciclului I, studii superioare de licenţă, care-şi fac studiile la specialităţile din Domeniul 011 Ştiinţe ale educaţiei pentru cultivarea şi promovarea valorilor profesionale şi general-umane formate în cadrul unităţilor de curs şi în special, a respectării principiilor educaţiei interculturale: toleranţa, egalitatea, complementaritatea valorilor, valorizarea specificului spiritual al valorilor locale ataşându-le la valorile generale ale umanității, valorificarea cadrului educaţional în spiritul diversităţii, drepturilor omului, egalităţii de şanse, dialogului intercultural, promovării identităţii şi cetăţeniei.Item Esenţa şi natura conştiinţei juridice [Articol](USARB, 2017) Spatari, Mariana; Jacota-Dragan, OlgaLegal consciousness is a form of social consciousness that is consists of the totality of representations, ideas, conceptions, feelings about the functioning of the system of law existing in society. Legal consciousness is formed on the reflection on how to establish, operate and collaborate institutions in the law system. Legal consciousness is a complex social and psychological phenomenon that reflects spiritually the material life of the legal system.Item Intercultural Education: Methodological guide and course support for future teachers(USARB, 2020) Şova, Tatiana; Rusov, Veronica; Trinca, Lilia; Chira, Oxana; Jacota-Dragan, Olga; Beţivu, Aurelia; Foca, EugeniaThe methodological guide and the course support are a logical continuation of the contents provided by the University Curriculum Intercultural Education, systemically focusing on creating interactive and integrative learning situations through various practical applications, tasks for individual directed work which involve analysis, synthesis, reflections, questions, comments and extensions. It is insisted on capitalizing the intellectual potential of the trainees and on changing the attitude through developing intercultural behaviors. The present paper is intended for students, participants at the courses of continuing professional training, university didactic staff and for teachers from general education to support individual study in the course units dealing with the issue of intercultural education. Through the proposed activities the development of intercultural competencies at the level of attitudes, knowledge and abilities is aimed.Item Reglementarea juridică a obiectelor dreptului de autor în legislația Republicii Moldova [Articol](USARB, 2017) Spatari, Mariana; Jacota-Dragan, OlgaIntellectual property allows us to achieve a satisfactory balance between fostering intellectual creativity efforts and ensuring the benefit of the usefulness of this creativity as much as possible. The institution of copyright becomes unknown as social relations develop in other types of activity. It is necessary to re-evaluate the normative system, the terminology used, include new institutions, exclude interpretations taken from the laws of other states, this would guarantee the moral and patrimonial rights of the authors and obtain effective protection of copyright.Item Valorificarea gândirii filosofico-politice a lui Constantin Stere în Republica Moldova [Articol](USARB, 2016) Jacota-Dragan, OlgaLiterary and social-policy work of Stere was intentionally omitted in Republic of Moldova by the end of the XX-th century, but to do well, censorship of political regime was weak and powerless against the desire of Stere’s work. Local researchers pay particular attention to the place and role of Stere in initiating new current ideas as populism and peasantism. Development of programs and ideologies of government as Liberal National Party (1900), the National Peasant Party (1926) and his work in founding and leadership of magazine „Cottage Life” (1906), also interest for researchers from Moldova. His personality is returned to our country both through republishing work and through interpretation.