Browsing by Author "Guranda, Elvira"
Now showing 1 - 15 of 15
Results Per Page
Sort Options
Item Aspektuelle bedeutungen von deverbalen nomen im deutschen [Articol](USARB, 2012) Bulgacova, Irina; Guranda, ElviraThe present article focuses on the study of the aspectual meanings of deverbal nouns, namely, those ending in -ung and -en. We have chosen to investigate these lexical units due to their specific way of formation, and namely, via nomination, as well as due to their productivity in modern German. The semantic analysis of the deverbal nouns is based on different texts from the German press and this fact proves that they maintain the aspectual meanings of the verbs they are derived from. Of major importance is the determination of various Aktioinsarten (modes of action) expressed by both types of nominations, as well as their comparison.Item Die bedeutungsunterscheidenden suffixe der adjektive im deutschen [Articol](USARB, 2021) Guranda, ElviraDemersul de față prezintă o sinteză a ideilor vizând un grup de sufixe germane a căror afixare la rădăcina adjectivală, substantivală sau verbală a unui adjectiv implică deseori diferențe de sens. Pornind de la elucidarea etimologiei a fiecărui sufix analizat în articol, sunt puse în discuție atât modalitățile de formare a adjectivelor cu aceste sufixe, precum și influența semanticii lor asupra semnificației adjectivelor.Item Der deutsche und der rumänische infinitiv aus kontrastiver sicht [Articol](USARB, 2019) Guranda, ElviraDemersul de față are în atenție principalele forme ale infinitivului in limba germană și română. Scopul confruntării contrastive dintre aceste două limbi este stabilirea și reliefarea atât a principalelor elemente de convergență cât și a divergențelor majore ale infinitivului și construcțiilor infinitivale germane și române.Item Der einsatz der MindMap als erfolgsfaktor der textproduktion im Daf-unterricht [Articol](USARB, 2020) Guranda, Elvira; Cabac, LinaDemersul de față pune în discuție o metodă interactivă de predare-învățare la lecția colaborativă de limbă străină. Sunt reliefate avantajele și dezavantajele acesteia. În baza experienței de punere în practică a metodei și a rezultatelor chestionarului completat de studenții implicați, s-a demonstrat aplicabilitatea și eficiența ei la lecția de limbă germană.Item Indicatorii lexicali ai aspectualităţii în limba germană : Autoreferatul tezei de doctor în filologie : Specialitatea: 621.04 - Lexicologie şi lexicografie; terminologie şi limbaje specializate; traductologie (limba germană)(USM, 2016) Guranda, ElviraScopul și obiectivele cercetării: Stabilirea, analiza și sistematizarea diversității mijloacelor lexicale, capabile să exprime categoriile semantice ale aspectualității semantice cantitative (durativă, semelfactivă, iterativă, intensivă) și ale aspectualității calitative (faza acțiunii verbale și categoria semantică rezultativă) în limba germană contemporană. Pentru realizarea acestui scop, ne-am propus următoarele obiective: conturarea specificului noțiunilor de bază ale aspectualității în lingvistica germană; identificarea indiciilor semantice dominante ale categoriilor semantice ale aspectualității cantitative și calitative în limba germană; analiza potențialului semantic al indicatorilor lexicali sintetici și analitici cu semantică aspectuală și elaborarea modelelor câmpurilor funcțional-semantice corespunzătoare.Item Landeskundevermittlung im Daf-unterricht [Articol](USARB, 2022) Guranda, ElviraModern foreign language lesson is impossible to imagine without integrating into it knowledge about the geography, economy and politics of the country of the studied language, about the features of culture and traditions of its people. The multifaceted tasks faced by teachers in the process of teaching integrated country studies raises a lot of questions both theoretical and practical plan. This article attempts to find answers to the most important of them: What is meant by "country studies"? On what depends the choice and the amount of selected for the teaching of country study material? How to combine effectively in the lesson linguistic phenomena, development of communicative and intercultural competence of students? To this end, the main approaches to teaching country studies are examined and methods for teaching them in a foreign language lesson are identified.Item Modelarea structurii câmpului funcțional-semantic al indicatorilor lexicali de exprimare a aspectualității cantitative [Articol](USARB, 2018) Guranda, ElviraIm vorliegenden Beitrag nehmen wir uns vor, das Zentrum und die Peripherie des funktional-semantischen Feldes der quantitativen Aspektualität zu bestimmen. Die quantitative Aspektualität umfasst solche semantischen Kategorien wie Durativität, Intensivität, Iterativität und Semelfaktivität, die durch verschiedene analytische und synthetische lexikalische Mittel ausgedrückt werden können. Die Untersuchung des semantischen Potenzials der lexikalischen Mittel zum Ausdruck der quantitativen Aspektualität, aufgrund der Analyse der Definitionen und der Besonderheiten ihrer Funktionen im Text, ermöglicht die Feststellung des Zentrums und der Peripherie des Feldes. Den Kern des Feldes der lexikalischen Mittel, die zur Aktuali-sierung der quantitativen Aspektualität dienen, bilden die Verben mit der entsprechenden aktionalen Semantik. Die Peripherie umfasst die Adverbialbestimmungen, die Präpositional-konstruktionen, am-Konstruktion und phraseologische Einheiten.Item „Noua normalitate” – vestigii pandemice în vocabularul german [Articol](USARB, 2022) Guranda, Elvira; Cabac, LinaIn this article we aim a linguistic insight into the "coronary" vocabulary of the German language, which has developed rapidly in the last two years, i.e. in the pandemic and post-pandemic period, and has undergone a vast diversification, managing to strongly mark practically every area of the life of modern society. Our goal here is to explore the morphological structure of these lexemes and to elucidate the thematic scope of their predominant use and the quality of their assimilation into the German language system.Item Nuanţa durativă semantică a verbului german [Articol](USARB, 2018) Guranda, ElviraIm Fokus dieses Beitrags stehen lexikalische Ausdrucksmittel der semantischen Kategorie Durativität in der deutschen Sprache. Es werden dabei zwei Arten dieser semantischen Kategorie betrachtet: explizite und implizite Durativität. Die Analyse der lexikalischen Mittel zum Ausdruck der durativen Bedeutung beschränkt sich auf die Verben, die den Ablauf der Handlung oder des Geschehens bezeichnen, ohne Begrenzung und Abstufung, Anfang und Abschluss auszudrücken.Item Particularităţi lexicale ale limbajului modei în textele publicistice germane [Articol](USARB, 2021) Guranda, ElviraThe article aims to identify the lexical peculiarities of the German language of fashion and to highlight a series of lexical features typical of the fashion lexicon encountered in the main German fashion magazines for women. Lexical and semantic word groups are selected from German advertisements, examining their word formation patterns, i.e., nouns and verbs. Apart from analysing the language of German fashion, the article also considers the key role of loan words and of Anglicisms in the process of enriching the German vocabulary.Item Potenţialul aspectual al construcţiilor de tip „am schreiben” în limba germană contemporană [Articol](USARB, 2015) Guranda, ElviraIn the guiven discourse there is analyzed the aspectual potential of the constructions type ‖am Schreiben, am Machen sein….‖, the use of which is characteristic for the day-to-day German language. The given constructions can express the durative aspectual sense in German language.Item Problematische bereiche der wortschatzarbeit im daf-unterricht für dolmetscher/übersetzer [Articol](USARB, 2020) Guranda, Elvira; Cabac, LinaThe article deals with the problem areas of vocabulary work in DaF lessons for interpreters/translators from the perspective of university teachers. Some special features are highlighted, which are related to the foreign language level achieved in each case, predominant learning type, background knowledge and experience with other foreign languages.Item Zu den besonderheiten der populärwissenschaftlichen texte (anhand der deutschen medizinischen fachtexte) [Articol](USARB, 2024) Guranda, Elvira; Cabac, LinaLanguage promotes the dissemination of scientific knowledge in society. Nowadays, the popular understanding of the scientific content is complicated by its high specialization. A popular science text follows in its structure the logic and conceptual system of science, but it has a number of lexical, morphological and stylistic peculiarities. In this study, we intend to describe these distinctive features and to clarify them based on medical specialized texts.Item Zur verwendung der präfigierten adjektive in der deutschen sprache [Articol](USARB, 2022) Guranda, ElviraPrin prezenta lucrare am urmărit aducerea în atenţia publică a unei teme de interes lingvistic, cu privire la modelul de derivare a adjectivelor în limba germană. Pe măsură ce este parcursă cercetarea, este scoasă în evidenţă, în primul rând, semnificaţia prefixelor şi prefixiodelor germane. Rezultatele obţinute oferă o imagine clară despre cele mai productive prefixe şi prefixoide care participă la formarea adjectivelor în limba germană.Item Zur Verwendung von Analytischen Diminutivbildungen in den Pressetexten [Articol](USARB, 2024) Guranda, ElviraThe article examines the use of the analytical diminutives in the German press texts. The semantic analysis of the documented diminutives is based on three criteria: establishing the meaning of the diminutive affixes (germ. Konfixe) according to their meanings; determining the meaning of the bases or roots from which the diminutives are derived; assigning the differentiations of the meanings to the „denotative – connotative‟ groups. The analysis reveals that the denotative meaning of the diminutive affixes (germ. Konfixe) is realised in the vast majority of the analysed examples. The connotative meaning of the analytical diminutive formations involves additional associations, emotions, or value judgments. The function of these formations depends on the context and on the author‟s intention. Zusammenfassung: In diesem Beitrag wird die Verwendung von analytischen Diminutivbil-dungen in den Pressetexten untersucht. Die semantische Analyse der dokumentierten Diminutiva erfolgt nach drei Kriterien: Feststellung der Bedeutung des diminutiven Konfixes nach deren etablier-ten Bedeutungen: Bestimmung der Bedeutung der Basen, von denen die Diminutiva abgeleitet sind; Zuordnung der Differenzierungen von Bedeutungen zu den Gruppen „denotativ – konnotativ“. Es wird festgestellt, dass sich in der überwiegenden Anzahl der analysierten Belege die denotative Be-deutung von diminutiven Konfixen realisiert. Die konnotative Bedeutung der analytischen Dimi-nutivbildungen bezieht sich auf die zusätzlichen Assoziationen, Emotionen oder Werturteile. Die Funktion dieser Bildungen hängt von Kontext und Absicht des Autors ab.