Browsing by Author "Codreanu, Aurelia"
Now showing 1 - 14 of 14
Results Per Page
Sort Options
Item Atelierul de lectură: strategii didactice [Articol](USARB, 2022) Stanțieru, Svetlana; Codreanu, AureliaReading is a means of language acquisition, communication, and exchanging information and ideas. In the present article, we recommend various teaching strategies: Text Map, Character Network, Review Skeleton, Interview on Reading, Story Pyramid, etc., used in the Reading Workshop – an effective way to train reflective reading skills and abilities. The teacher, in the reading workshops, teaches the pupil to interact with the text, helps him to overcome the level of superficial reading, making him more responsible and stimulating his thinking processes.Item Cercul de lectură, spaţiul spiritului liber [Articol](USARB, 2024) Stanţieru, Svetlana; Codreanu, AureliaThe present study deals with the need of organizing a reading club – an extracurricular activity that aims at encouraging participative discussions about the books the students have read, sharing their impressions, opinions and ideas. The Romanian teacher’s role is to stimulate and develop the reading competence, shaping a competent, thoughtful reader, active throughout life.Item Competitivitatea capitalului uman pe piaţa muncii în condiţiile dezvoltării regionale şi a integrării europene : Materialele Conf. şt.-practice Intern., 22-23 mai 2013(USARB, 2014) Movilă, Irina; Priţcan, Valentina; Sainenco, Ala; Coşciug, Angela; Boişteanu, Eduard; Stanţieru, Svetlana; Poh, Larisa; Bogdan, Silvia; Codreanu, Aurelia; Vornices-Boiarschi, Doina; Evdochimov, LilianaPrezentul volum inserează comunicările participanţilor la conferinţa ştiinţifico-practică Competitivitatea capitalului uman pe piața muncii în condițiile dezvoltării regionale și a integrării europene, care şi-a desfăşurat lucrările în 22-23 mai 2013, graţie eforturilor organizaţionale depuse de Universitatea de Stat „Alecu Russo” din Bălţi şi Agenţia de Dezvoltare Nord. La conferinţă au participat profesori de la diferite Universităţi din R. Moldova cît şi din afara ei.Item Despre Nu ştiu ce [Articol](USARB, 2006) Codreanu, AureliaIch weiß nicht was wurde wie eine einfache Erklärung von etwas Ungewisses, Unbestimmtes, Fragliches und Unklares, die eine pragma-tische Rolle spielt, so wie noch andere Redewendungen: und so weiter, also, so, ungefähr, eigentlich. Ich weiß nicht was gebraucht man sehr oft, besonders in der mündlichen Sprache neben den anderen verwandten Komponenten wie: ich weiß nicht wer, ich weiß nicht wie, ich weiß nicht wo. Der Redner verwendet ich weiß nicht was und die oben genannten Beispiele, um seine Rede deutlicher zu machen und sie zu ergänzen.Item Exotismele în sistemul limbii [Articol](USARB, 2018) Stanţieru, Svetlana; Codreanu, AureliaDie Studie stellt den Begriff des Exotismus in Frage. Es ist aus dem Bereich der Literaturwissenschaft entlehnt und bezeichnet Realitäten aus anderen Sprachen, mit denen die lokale Färbung wiedergegeben wird. Das Exotismus bezeichnet Dinge und Gewohnheiten eines Volkes und bedeutet eine Gruppe von Wörtern, die Teil des Wortschatzes einer Sprache ist. Das exotische Wortschatz kann nach verschiedenen Kriterien klassifiziert werden: semantisch, geografisch usw. und wird auf eine bestimmte Art wiedergegeben.Item „Integrarea specialistului cu studii superioare pe piaţa muncii: aspecte naţionale şi internaţionale”, conf. şt.-practică intern. (2011 ; Bălţi)(USARB, 2012) Şleahtiţchi, Maria; Movilă, Irina; Trusevici, Alla; Stanţieru, Svetlana; Codreanu, Aurelia; Poh, Larisa; Bogdan, SilviaConferinţa „Integrarea specialistului cu studii superioare pe piaţa muncii: aspecte naţionale şi internaţionale” face bilanţul unei etape importante în dezvoltarea cercetărilor ştiinţifice la una din cele mai solicitate facultăţi, unde din an în an vin tot mai mulţi doritori de a-şi face studiile universitare. Problemele care vor fi luate în discuţie în secţiunile anunţate: Adaptarea profesională a specialiştilor din domeniul managementului şi marketingului pe piaţa muncii; Pregătirea specialiştilor în domeniile: contabilitate, finanţe, analiză economică, audit; Exigenţele pieţei muncii şi specificul formării profesionale a specialiştilor în domeniul dreptului; Exigenţele pieţei muncii şi specificul formării profesionale a specialiştilor în domeniul dreptului; Management educaţional / cultural: standardele profesionale şi piaţa muncii; Management educaţional / cultural: standardele profesionale şi piaţa muncii; Pregătirea specialiştilor de limbi străine în conformitate cu cerinţele pieţei muncii, fac dovada abordării moderne a problemelor societăţii, prin perspectivă pluridisciplinară şi/sau interdisciplinară a punctelor de vedere şi a soluţiilor care vor urma.Item Lectura activă: principii și strategii [Articol](USARB, 2020) Codreanu, Aurelia; Stanţieru, SvetlanaReading is a complex of intellectual activities applied for decoding a text but also the first step of thinking and communication. Active reading gives you the opportunity to deeply meditate and feel more. The ability of reading actively offers a larger amount of pleasure.Item Lexic gastronomic în paremiologia românească [Articol](USARB, 2020) Stanţieru, Svetlana; Codreanu, AureliaThe gastronomical lexicon is a definitive element in describing the way of thinking of an ethnicity. Exactly like in any other case, the gastronomical concept of the Romanian people is strongly related to their moral element and national specificity. The proverbs which belong to the gastronomical semantic field are numerous and of a big variety, enriching the treasury of the Romanian Language.Item Nume de culori – nume de plante [Articol](USARB, 2017) Codreanu, Aurelia; Stanţieru, SvetlanaThe present research examines the class of the chromatic terms formed on the basis of plant names: bujoriu, brânduşiu, şofrăniu, toporăşiu, zambiliu etc. The lexical units attested in the Romanian language are formed by derivation (bujorat, sulfiniu, lilial), by compounding (galben-şofran, trandaririu-violet), by conversion (iris, mimosa, vanilie).Item Nume proprii în terminologia cromatică [Articol](USARB, 2017) Stanţieru, Svetlana; Codreanu, AureliaThis study treats the issue of the proper names in the chromatic terminology. Such structures as: alb de Paris, albastru de Barselona, galben de Neapole, verde de Verona, roşu de Flandra etc. tend to appear in advertising texts, in fiction, in journalistic texts, illustrating various domains: Visual Arts, Textile Industry, Cosmetics, Natural Sciences etc.Item Prelectura: între afectiv şi cognitiv [Articol](USARB, 2024) Codreanu, AureliaPre-reading involves identifying a pre-text to establish a network of connections with the text under study. Its aim is to facilitate entry into the text, accessing its world. Reading without pre-reading is a less engaging process. Entry into the text is achieved by making connections with other texts or with students‟ life experiences. Through pre-reading, we challenge students to find a clear motivation for reading the text. However, entering the text must be closely related to both the rational and emotional aspects of the readers. As a didactic sequence, pre-reading is the coordinating element that opens the scenario dedicated to the reception of literary text. Pre-reading is a stage through which the teacher can open pathways to understanding the text that will be studied in the classroom. Prelectura presupune identificarea unui pre-text care să stabilească o reţea de legătură cu textul de studiu. Acesta are drept scop să faciliteze intrarea în text, accesul în lumea textului dat. Lectură fără prelectură constituie un proces mai puţin atractiv. În lumea textului se intră prin a face legături cu alte texte sau cu anumite experienţe de viaţă ale elevilor. Prin prelectură îl provocăm pe elev să găsească o motivaţie clară pentru lectura textului. Or, intrarea în text trebuie să se afle într-o legătură strânsă atât cu latura raţională, cât şi cu cea emoţională a „beneficiarilor” actului de lectură. Secvenţă didactică, prelectura este coordonata care deschide scenariul „dedicat” receptării textului li-terar. Prelectura este o etapă prin care profesorul poate deschide rampe spre comprehensiunea textu-lui care va fi studiat în sala de clasă.Item Strategii de predare a romanului „Inocenţii” de Ioana Pârvulescu [Articol](USARB, 2024) Codreanu, Aurelia; Stanţieru, SvetlanaThe given study questions some teaching strategies for Ioana Pârvulescu’s novel „Inocenţii”. Applying these strategies in the teaching of Ioana Pârvulescu’s novel „Inocenţii” will make this work, considered by students to be voluminous and less attractive due to its themes, the time period it describes, and the author’s sober, impersonal style, become enjoyable and interesting.Item Texte literare : Antologie(USARB, 2019) Codreanu, Aurelia; Stanţieru, SvetlanaCartea este adresată în mod deosebit studenţilor şi masteranzilor de la facultăţile de Litere, profesorilor de la disciplinele umanistice din învăţământul universitar şi preuniversitar, tuturor oamenilor de cultură interesaţi de problematica actuală a ştiinţei textului.Item Valorificarea inteligenţelor multiple în cadrul atelierului de lectură [Articol](USARB, 2024) Codreanu, AureliaAplicarea Teoriei Inteligenţelor Multiple (TIM) în atelierele de lectură oferă elevilor posibilitatea de a-şi exprima şi dezvolta inteligenţa dominantă, contribuind la o învăţare personalizată şi eficientă. TIM permite o abordare diversificată a predării, prin integrarea diferitelor tehnici didactice, cum ar fi TIM Crest, Quintilian's Grid şi Brainstorming, care stimulează creativitatea şi implicarea activă a elevilor. În cadrul atelierului de lectură „Fabule moderne” susţinut de Tatiana Ţîbuleac, elevii au fost grupaţi în funcţie de aptitudinile şi interesele lor, aplicând TIM pentru o mai bună înţelegere a textului. Această abordare facilitează dezvoltarea abilităţilor de comunicare, cooperare şi auto-conştientizare ale elevilor, favorizând un mediu de învăţare incluziv şi dinamic. Prin intermediul TIM, profesorii pot valorifica potenţialul fiecărui elev, transformând lectura într-o activitate captivantă şi perspicace. The application of the Theory of Multiple Intelligences (TIM) in reading workshops offers students the opportunity to express and develop their dominant intelligences, contributing to personalized and effective learning. TIM allows for a diversified approach to teaching, by integrating various didactic techniques such as the TIM Crest, Quintilian's Grid, and Brainstorming, which stimulate creativity and active student engagement. In the „Modern Fables” reading workshop by Tatiana Ţîbuleac, students were grouped according to their skills and interests, applying TIM for a better understanding of the text. This approach facilitates the development of students' communication, cooperation, and self-awareness skills, fostering an inclusive and dynamic learning environment. Through TIM, teachers can leverage each student's potential, transforming reading into an engaging and insightful activity.