Browsing by Author "Cantemir, Grigore"
Now showing 1 - 14 of 14
Results Per Page
Sort Options
Item Aspecte ale valorificării inteligenţilor multiple la orele de limba şi literatura română [Articol](USARB, 2012) Cantemir, Grigore; Vovc, MarianaGardner's theory of multiple intelligences has drawn educators’ attention due to the fact that, as its author mentioned himself, all of us “are not the same, all of us don’t have the same kind of mind, for most people education is more effective if these differences in activity and mental capacity are taken into account, rather than being ignored”. In the following, we bring about a number of arguments and techniques that prove the necessity of using this theory, which undoubtedly increases the number of interactive methods in teaching the Romanian language and literature.Item Cîteva precizări asupra unor elemente prozodice în limba română(USARB, 2015) Cantemir, GrigoreEn ce qui concerne l’orthoépie et l’orthographie, les normes de la langue littéraire ont aujourd‘hui un caractère dynamique. Tout de même, les actes normatifs ne manifestent pas toujours de conséquence, privant le simple parleur de roumain du droit à l’information et de la possibilité d’accentuer correctement les formes verbales du passé simple. Dans le langage des parleurs de roumain de la République de Moldova, l’intonation dans les phrases interrogatives sans adverbes, de pronoms de ce type aussi n’est pas respectée à cause du manque de normes qui la régleraient.Item Dezvoltarea şi stimularea potenţialului creativ al elevilor la lecţiile de limba şi literatura română [Articol](USARB, 2011) Cantemir, Grigore; Timciuc, SvetlanaReforma învăţământului în Republica Moldova a declanşat un amplu proces de renovare şi restructurare a sistemului educaţional, a produs mutaţii profunde în domeniul conceptual şi cel curricular, acestea generând, la rândul lor, schimbări semnificative în toate componentele sistemului. A fost favorizată de modificări esenţiale şi educaţia lingvistică şi literară, care, actualmente, se centrează pe gândirea creativă a elevilor. Există, în societatea actuală, un interes deosebit pentru dezvoltarea creativităţii, insistându-se asupra modului în care poate fi descoperită şi cultivată această legătură umană importantă. Vom examina, în rândurile ce ni se rezervă, cele mai eficiente metode şi tehnici de dezvoltare a creativităţii elevilor.Item Fenomenul palatalizării în cadrul bilingvismului româno-rus [Articol](USARB, 2011) Cantemir, GrigoreIn the following lines we intend to do the review of the phenomenon of palatalisation mainly characteristic for the Balkan linguistic area. We notice that front vowels ’e’ and ‚i’ have produced a real “revolution” in the development of the consonant system from popular Latin to the modern literary Romanian language, due to, as numerous Romanian language historians claim/ affirm), also to the Slavic influence. For the literary Romanian from the Bessarabian area, the negative impact of the Russian way of pronouncing dental consonants is negative so far.Item Formarea competenţei de cercetare la liceeni [Articol](USARB, 2012) Cantemir, Grigore; Timciuc, SvetlanaHaving good intention of developing cognitive spitit, thinking and, last but not least, reativity, the Romanian language and literature teacher attracts more and more students in esearch, thus contributing to their becoming part of a collaborative outcome. This article addresses the issue of training young researcher, apt to turn into an inquisitive, rationalist „adventurer”, who refuses to believe that he has reached perfection. In order to obtain the expected results, it is proposed to train students at optional courses,which will provide them with knowledge and application of the norms of scientific research.Item Formule de... impoliteţe împrumutate [Articol](USARB, 2006) Cantemir, GrigoreОколо 200 лет в Молдове было принято обращение к старшим по имени-отчеству, между тем национальными формами надо признать слова: domnule, doamnă (господин, госпожа).Item Formule de... impoliteţe în limba română [Articol](USARB, 2006) Cantemir, GrigoreFiind una dintre cele mai înaintate limbi de pe glob în ceea ce priveşte arsenalul formulelor de politeţe, care se manifestă, practic, la toate nivelele limbii, limba romînă ne oferă aproape tot atîtea formulele de impoliteţe Acestea sînt forme ce au, în vorbire, mai mult un sens ironic sau o conotaţie depreciativă. În pagina ce ni se rezervă, vom trece doar în revistă cîteva dintre formulele de impoliteţe care ar trebui scoase din uz, datorită sensului lor depreciativ. În acest sens, ne vom referi iarăşi la cele patru nivele ale limbii: fonetic, lexical, morfologic şi sintactic.Item Internet a l'usage des enseignants et des apprenants du fle de la Republique de Moldova [Articol](USARB, 2010) Coşciug, Angela; Cantemir, GrigoreScopul articolului este de ai încuraja pe profesorii de limbă franceză ca limbă străină în Republica Moldova să întrebuinţeze Internetul în pregătirea şi promovarea orelor de limba franceză. Reţeau Internet oferă astăzi posibilităţi mari în acest sens. Dăm în continuare o listă de adrese care ne permite să înţelegem cât de prezentă este limba franceză pe net şi cât de mult acest fapt îi poate ajuta pe profesori să-şi organizeze bine ora.Item Noi strategii activ-participative în formarea la elevi a competenţelor de comunicare [Articol](USARB, 2010) Cantemir, Grigore; Vovc, MarianaÎn ultimul timp, școala contemporană și-a schimbat completamente scopul educațional, transferând „ținta” educațională de pe stocul informațional pe formarea de competențe. Astăzi, elevului i se cere nu să cunoască la perfecție gramatica limbii materne și a celor străine, să recite pe de rost o sumedenie de poezii, ci să se descurce lejer, organizându-și discursuri și comunicând pe orice temă cu colegii, cu semenii, cu cei mai în vârstă, la școală, pe stradă, în societate, la radio și televiziune etc. Asupra acestor chestiuni vom insista în rândurile ce ni se rezervă.Item Norme "nu prea respectate" de feţe respectabile [Articol](USARB, 2011) Cantemir, GrigoreÎn textele literare şi publicistice din ultimul timp pătrund, adesea, forme gramaticale incorecte "legitimate" chiar de unele acte normative în vigoare. Despre cauzele apariţiei acestor logoforme în texte semntate de mânuitori de condei rafinaţi, cu un limbaj artistic elevat, cu studii filologice, vom menţiona în rândurile ce urmează.Item Paralelism între românescul "a avea" şi franţuzescul "avoir" [Articol](USARB, 2009) Cantemir, GrigoreThe present article provides a brief historical overview of the evolution of the verb „a avea” from Latin to other Romanic languages and analyses its mode of action in Romanian and French verbal phrases. The aim of the author is to elucidate the problem of the verbal word combinations, which is of great theoretical and methodological significance. These verbal word combinations include a verb and a noun without an article (V+N art.Ø): [a avea încredere = avoir confiance]). This formula is specific for French verbal phrases, while in Romanian it firstly includes free word combinations and only secondly phrasal verbs and idiomatic expressions.Item Texte de prelegeri la modulul Istoria limbii române(USARB, 2007) Cantemir, GrigoreModulul Istoria limbii române se introduce în planul de studiu pentru studenţii Facultăţii de Filologie la anul II. El se constituie din două părţi: Istoria limbii române, care studiază istoria formării dialectului dacoromân, începînd cu căderea Sarmisegetuzei, în anul 102, şi pînă în secolul al XV-lea. Partea I constă din 3 capitole mari: Fonetica, Lexicologia şi Gramatica. La capitolul Fonetica se cercetează cazurile de apariţie a fiecărui fonem vocalic şi consonantic. Capitolul Lexicologia studiază fondul latin principal, elementul geto-dacic şi împrumuturile slavone, turanice, maghiare şi săşeşti. La capitolul Gramatica se studiază evoluţia tuturor părţilor de vorbire. Partea a II-a a modulului, care se numeşte Istoria limbii române literare, stidiază evoluţia limbii odată cu apariţia primelor texte scrise în limba română şi pînă la etapa contemporană, cuprinzînd şi ea cîteva capitole mai importante: Unele prercizări terminologie, Probleme cu care se confruntă disciplina de studii, Probleme ale dezvoltării limbii române în secolele XVII-XVIII, înte anii 1780-1840, în Principatele româneşti, în perioada modernă.Item Tradiţie şi performanţă în procesul de îmbogăţire şi activizare a lexicului elevilor din clasele de gimnaziu [Articol](USARB, 2010) Timciuc, Svetlana; Cantemir, GrigoreÎn articolul ce urmează vom face o trecere în revistă a principalelor metode "mai vechi" şi "mai noi" aplicate la studierea lexicului în cadrul ciclului gimnazial.Item Unele reflecţii lingvistice ale lui Alecu Russo [Articol](USARB, 2011) Popa, Gheorghe; Cantemir, GrigoreAutorul evidenţiază rolul lui Alecu Russo în cultura și știinţa românească, care este subapreciat sau schiţat incomplet, pentru că se trece cu vederea peste reflecţiile sale judicioase privind diverse probleme de limbă. Deși nu era un specialist în materie, „cugetările” sale, remarcabile prin cantitatea, dar, mai ales, prin substanţa lor, pe marginea unor chestiuni atît generale (cum ar fi, de exemplu, conceptul de „limbă înţeleaptă” sau geneza „logicii limbii”), cît și particulare (cum ar fi, de exemplu, izvoarele de îmbogăţire a limbii literare sau rolul „străinismelor”), sînt în consonanţă deplină cu adevărurile știinţei despre limbă.