Browsing by Author "Cabac, Valeriu"
Now showing 1 - 20 of 30
Results Per Page
Sort Options
Item Abordarea prin competenţe a formării universitare: probleme, soluţii, perspective : Materialele Conf. Şt. Intern. consacrate aniversării a 65-a de la fondarea Univ. de Stat "Alecu Russo" din Bălţi, 8 oct. 2010(USARB, 2011) Popa, Gheorghe; Şleahtiţchi, Maria; Sainenco, Ala; Cabac, Valeriu; Petcu, Galina; Sirota, Elena; Munteanu, Ana; Bîrsanu, Aurelia; Cincilei, Rodica; Niculica, Oxana; Stanţieru, Svetlana; Ciobanu, SilviaMaterialele Conferinţei Ştiinţifice Internaţionale consacrate aniversării a 65-a de la fondarea Universităţii de Stat „Alecu Russo” din Bălţi.Item Bazele culturii informaţionale : curs universitar(Biblioteca Ştiinţifică USARB, 2007) Ciobanu, Silvia; Harconiţa, Elena; Cabac, Valeriu; Guţan, Valeriu; Caduc, Dora; Stratan, Elena; Scurtu, ElenaApariţia acestei publicaţii a fost susţinută de Centrul de Resurse pentru Absolvenţi, Ambasada SUA în Moldova, în cadrul Programului de granturi mici pentru absolvenţi. Lucrarea inserează informaţii privind promovarea cursului Bazele Culturii Informaţiei la Universitatea bălţeană, eforturile Universităţii şi a Bibliotecii în pregătirea viitorilor specialişti pentru utilizarea eficientă a informaţiei.Item Calitatea formării specialiştilor în învăţământul superior: strategii, forme, metode : Materialele Conf. şt. Intern. consacrate aniversării a 60-a de la fundarea Univ. de Stat "Alecu Russo", 5-7 oct. 2005, Bălţi. Vol. I(USARB, 2005) Cabac, Valeriu; Gagim, Ion; Pereteatcu, Maria; Priţcan, Valentina; Musteaţă, LilianaVolumul include comunicările prezentate în cadrul Conferinţei Ştiinţifice Internaţionale “Calitatea formării specialiştilor în învăţământul superior: strategii, forme, metode”, consacrată aniversării a 60 de ani din ziua fundării Universităţii de Stat „Alecu Russo” din Bălţi. În această culegere şi-au publicat articolele mai mulţi cercetători din ţară şi de peste hotare, abordând în exclusivitate problema calităţii în formarea specialiştilor în învăţământul superior.Item Calitatea formării specialiştilor în învăţământul superior: strategii, forme, metode : Materialele Conf. şt. Intern. consacrate aniversării a 60-a de la fundarea Univ. de Stat "Alecu Russo", 5-7 oct. 2005, Bălţi. Vol. II(USARB, 2005) Cabac, Valeriu; Gagim, Ion; Priţcan, Valentina; Pereteatcu, Maria; Musteaţă, LilianaVolumul include comunicările prezentate în cadrul Conferinţei Ştiinţifice Internaţionale “Calitatea formării specialiştilor în învăţământul superior: strategii, forme, metode”, consacrată aniversării a 60 de ani din ziua fundării Universităţii de Stat „Alecu Russo” din Bălţi. În această culegere şi-au publicat articolele mai mulţi cercetători din ţară şi de peste hotare, abordând în exclusivitate problema calităţii în formarea specialiştilor în învăţământul superior.Item Calitatea formării specialistului cu studii superioare. Studiu de caz: Universitatea de Stat „Alecu Russo” din Bălţi [Articol](USARB, 2005) Cabac, ValeriuÎn articol autorul analizează problema calităţii pregătirii specialiştilor cu studii superioare. Este analizat acest aspect din punct de vedere teoretic cu referire la Procesul de la Bologna, precum şi se analizează cazul Universităţii de Stat „Alecu Russo” din Bălţi în ceea ce priveşte acest aspect.Item Carenţe posibile în evaluarea prin teste [Articol](USARB, 2025) Cabac, ValeriuThe following article provides an overview of the ways of organizing the semester assessments. Particular attention is paid to the test as an assessment tool. A definition of the teacher-made test is given, there are described four basic forms of test tasks, the stages of developing such a test, as well as the main features of a test. In conclusion, steps are proposed that would bring teachers' representations closer to the scientific understanding of testing.Item Competenţele-cheie şi transdisciplinaritatea [Articol](USARB, 2022) Cabac, ValeriuIn the communication, the „break” between the key competences, which are transversal, and the competences in the disciplines is discussed and solutions are proposed to remove this „break”.Item Conceptualizarea curriculumului universitar: logica competenţelor şi logica obiectivelor [Articol](USARB, 2011) Cabac, ValeriuDue to the implementation of the modernized curriculum in the pre-higher education in the Republic of Moldova, the interest in the competence concept was reiterated. Communication is dedicated to the analysis of the evolution of curriculum concept and to the main principles of this concept. The notion of curriculum organizing framework was introduced. The following organizing frameworks were analyzed: contents, objectives, competences. Because the competence notion is under the process of clarification, there are being analyzed more variants of introducing the competence in the curriculum: by terminal objectives, by resources and their integration, by situations.Item Cultura comunicării ştiinţifice : recomandări privind redactarea unui articol [Articol](USARB, 2008) Cabac, ValeriuThe growth of publications on educational sciences increases the concern of scientific community about the quality of these publications. This quality depends ona number of factors: topicality of the investigated problem, the degree of originality of results, the multitude of possible research perspectives pointed in the publication. There is, however, another factor which though referring to the formal aspect is extremely important. This is observing the rules of editing and presentinga scientific publication. The aim of the article is to evoke some principles and rules which should be followed while editing a scientific article. The basic principle consists in observinga structure that requires certain points: Title, Abstract, Keywords, Introduction, Related Work, Research Methodology, Quantitative and qualitative results, Interpretations of results, Conclusions and Further Work, Acknowledgements (optional), References, Appendices (optional). The article contains a standard description of each part and offers some instructions referring to the style of the scientific article and to the editing technology based on the requirements toa scientific text and the author’s own experience. The originality of the article consists in the development of a Check List which allows the authors to check the presence of standard elements in each part of the article.Item Didactica informaticii : (cu elemente de didactică generală) : Curs universitar în 2 volume. Vol. 1(USARB, 2025) Cabac, ValeriuCartea propusă atenţiei cititorilor s-a „născut” din prelegerile ţinute de autor la In-stitutul Pedagogic „Alecu Russo” din Bălţi şi Universitatea de Stat „Alecu Russo” din Bălţi în anii 1988 – 2024. Publicaţia constituie o tentativă de a prezenta Didactica generală şi Didactica informaticii drept ştiinţe „vii”, care se dezvoltă continuu şi care nu au răspunsuri univoce la multe întrebări.Item Didactica informaticii : (cu elemente de didactică generală) : Curs universitar în 2 volume. Vol. 2(USARB, 2025) Cabac, ValeriuCartea propusă atenţiei cititorilor s-a „născut” din prelegerile ţinute de autor la In-stitutul Pedagogic „Alecu Russo” din Bălţi şi Universitatea de Stat „Alecu Russo” din Bălţi în anii 1988 – 2024. Publicaţia constituie o tentativă de a prezenta Didactica generală şi Didactica informaticii drept ştiinţe „vii”, care se dezvoltă continuu şi care nu au răspunsuri univoce la multe întrebări.Item Diferenţierea instruirii studenţilor în procesul studierii cursului universitar de informatică. Specialitatea 13.00.02 - Teoria şi metodologia instruirii (informatica) : Autoref. tz. doct. în pedagogie(USARB, 2013) Scutelnic, Oxana; Cabac, ValeriuÎn lucrarea este argumentată actualitatea şi importanţa problemei instruirii diferenţiate (ID) a studenţilor în condiţiile unui învăţământ informatizat, este formulat scopul şi obiectivele cercetării, sunt explicitate noutatea şi originalitatea ştiinţifică, importanţa teoretică şi valoarea aplicativă a cercetării, modalităţile de aprobare a rezultatelor cercetării. Scopul cercetării constă în fundamentarea teoretică, elaborarea şi validarea experimentală a modelului şi tehnologiei instruirii diferenţiate a studenţilor la disciplina „Sisteme de operare” prin utilizarea tehnologiei informaţiei şi a comunicaţiilor.Item Evaluarea formativă : esenţă, funcţii, aplicare [Articol](USARB, 2006) Cabac, ValeriuThe article contains the definition of the concept of formative evaluation. It also focuses on the analysis of the evolution of this concept in the latest twenty years. The author points aut the ways of applying formative evaluation during the lessons.Item Evoluţia noţiunii de instruire diferenţiată [Articol](USARB, 2014) Cabac, Valeriu; Scutelnic, OxanaDifferences are natural and necessary elements of evolution. Diversity and diversification are characteristics of living organisms. An important task of both the school and higher education is to offer each student maximum chances to succeed. The absence of teachers’ interventions may cause the individual differences between students to transform into unequal chances to become successful.Item Formarea competenţelor: perspectiva enactivă [Articol](USARB, 2020) Cabac, ValeriuThis article discusses the possibility of defining the notion of professional competence as a dual approach: as resources and as a resource mobilization process. Arguments are made that not only the human mind but also the whole body participates in the formation of competences.Item Formarea universitară în medii digitale: cercetări teoretico-experimentale: Omagiu doctorului habilitat în pedagogie, profesorului universitar Ilie Lupu(USARB, 2015) Cabac, ValeriuPrintre personalităţile care au „pus umărul” la dezvoltarea didacticii în Republica Moldova, în special, a didacticii matematicii se numără doctorul habilitat în pedagogie, profesorul universitar Ilie Lupu. Dl Ilie Lupu mai mult de jumătate de secol activează în domeniul educaţiei. Contribuţia profesorului Ilie Lupu la dezvoltarea ştiinţelor educaţiei, în general, şi a didacticii, în special, a fost apreciată la justa valoare: Domnia Sa este cavaler al Ordinului Republicii; Universitatea de Stat „Alecu Russo” din Bălţi şi Academia de Ştiinţe a Moldovei i-au acordat titlul onorific Doctor Honoris Causa.Item Formarea/dezvoltarea competenţelor studenţilor prin procesele de contextualizare-decontextualizare-recontextualizare [Articol](USARB, 2012) Cabac, Valeriu; Scutelnic, OxanaThe article proposes a generalized model for students ’ competence development within the educational process that was designed as an alternating process of learning situations. Wehad described the competence development process that involves four stages: exploration, structuring, integration and adaptation to new situations. Competence training stages are correlated with the axes of learning from the experiential learning model, proposed by D. Kolb.Item Mijloacele de instruire în diverse abordări ale învățării [Articol](USARB, 2016) Cabac, ValeriuThe article analyzes the semantic field of the term „means of instruction”: resource, condition (factor), environment. It analyzes the text as a primary means of instructionin the so-called „pedagogy of understanding” and the situation as a means of instruction in the so-called „pedagogy of activity”Item Mijloacele de instruire și competența reprezentațională [Articol](USARB, 2020) Cabac, ValeriuThe communication uses the definition „dual” of competence, proposed by G. Le Boterf and the use of two terms is proposed: competence-resource and competence-process. It is demonstrated that for the forming and development of these competences the main means of training remain texts and situations.Item Modalităţile de formare şi dezvoltare a competenţelor profesionale în medii digitale [Articol](USARB, 2018) Cabac, ValeriuIn communication it is analysed the issue of the competence approach of learning, the relation between goals and competencies, the possibilities for developing competencies through and in complex situations, the possibilities of information and communication technology using in forming and developing competencies.