Articole
Browse
Browsing Articole by Author "Ciobanu, Silvia"
Now showing 1 - 20 of 29
Results Per Page
Sort Options
Item 20 de ani ai ABRM în fotografii - film [Articol](Biblioteca Ştiinţifică, 2012) Ciobanu, SilviaThe elaboration of this paper was conditioned by the 20-years of registering of the LARM. Film-photos is structured in the following chapters: the brief history of setting up of the LARM; The LARM Presidents; The VI-th Congress of LARM; Bibliological Year Symposium, conferences; workshops, seminars, round tables; international collaboration; the Day of the Librarian; excursions; summer camps. The creation of this film have collaborated University libraries and “B. P. Haşdeu” Municipal Library. The photographs represent the work of the organization since the 2000-th until now. Being situated in cyberspace, the film pays the society attention on the Librarians’ Association of Moldova, their work and the need to be always supported.Item Biblioteca universitară - o privire în viitor [Articol](USARB, 2015) Ciobanu, SilviaLibrary 3.0 is a new library science philosophy, a space for interaction, innovation, inspiration, creation. Get immediate information to users, regardless of location. Use methods of spreading like: tags, semantic web, web OPAC. Librarians constantly improved how to handle easily information with mobile technology, social media, dynamic web, widgets.Item Biblioteca universitară – portal infodocumentar în sprijinul procesului educaţional USB [Articol](Biblioteca Ştiinţifică USARB, 2008) Ciobanu, SilviaÎn articolul autoarea prezintă sondajul sociologic “Biblioteca Universitară – portal infodocumentar global în sprijinul procesului educaţional USB”, care a fost elaborat, în colaborare cu Serviciul Cercetări şi Asistenţă de Specialitate. Scopul cercetării a fost de a afla opiniile cititorilor privind acoperirea documentară a necesităţilor informaţionale, de studiu, de lectură, culturale (exhaustivitatea colecţiilor, disponibilitatea documentelor, cultura deservirii, relevanţa acţiunilor cultural - educative etc.).Item Confesiunile unui bibliotecar împătimi [Articol](BŞ a USARB, 2006) Ciobanu, SilviaProfesia de bibliotecar este complexă, dar interesantă şi nobilă, fiindcă resursele şi alte servicii îţi permit să fii competitivă cu bibliotecarii europeni, te formează drept un onorabil şi necesar om de cultură în comunitatea universitară.Item Creşterea vizibilităţii USARB în infrastructura globală [Articol](USARB, 2014) Ciobanu, SilviaThe author tells about the use of social media to promote the Scientific Library presence on website, blogs, social networks, open libraries, interactive catalogues etc. The library promotes educational services and products via the most modern marketing tools: Facebook, Twitter, Calameo, Issuu, Open Library, Linkedin, Flickr, Pinterest, Delicious, Google+, YouTube, Slideshare.Item Eugen Coşeriu - Colosul de la Tubinghen: prezentare foto-film [Articol](Biblioteca Ştiinţifică, 2012) Ciobanu, SilviaThis work is dedicated to the great scientist Eugeniu Coşeriu, former student at the high school for boys "Ion Creanga" of Balti. In photographs and various images are reproduced the sequences of life and activity of the high school pupil, his return to Alma Mater, visit to the University Library, the scientific work of Eugeniu Coşeriu in the library collection.Item Experienţe şi instrumente de formare a culturii informaţionale [Articol](Biblioteca Ştiinţifică USARB, 2009) Ciobanu, SilviaBiblioteca Universităţii bălţene promovează o politică pronunţată de educaţie a competenţelor informaţionale ale utilizatorilor săi. Formarea lor a devenit o necesitate coerent pusă în practică începînd cu anii ‘60 ai secolului trecut, prin care studenţilor li se cultivă abilităţi de accesare a informaţiei şi de stimulare a studiului independent. Şi de această dată a fost elaborat un chestionar alcătuit din 10 întrebări pentru 132 de studenți, care constituie 9,5 % din cei 1 400 studenţi de la anul I. Prin acest chestionar s-a dorit să se afle ce cunosc absolvenţii şcolilor şi liceelor din R. Moldova despre cultura informaţiei.Item Identitatea vizuală a Bibliotecii Ştiinţifice USARB [Articol](BŞ USARB, 2023) Ciobanu, SilviaÎn acest articol sunt reliefate activităţile organizate de BŞ USARB orientate spre dezvoltarea instrumentelor de marketing online și offline, crearea unui brand/marca durabil şi atractiv pentru utiliatori, care contribuie efectiv la identitatea vizuală a Bibliotecii, aplicându-se un ansamblu de elemente, materiale, acestea fiind: fonturi, culori, dimensiuni, figuri, fotografii, scheme grafice, videoclip-uri.Item Imaginea virtuală a bibliotecii [Articol](Biblioteca Ştiinţifică USARB, 2005) Ciobanu, SilviaThe web sight assures a notable presence of the librarian spirit in Internet, it displays a lot of useful information about the history, structure and Library services, its informational, scientific, editorial and cultural activities. The online catalogue mirrors half of the available collection including relevant analytical information.Item Inaugurarea expoziţiilor personale ale Ecaterinei Costin (19 iulie 1989 – 9 iunie 2011) „Steaua de joi” şi Ludmilei Costin „Poemele mamei...” [Articol](Biblioteca Ştiinţifică USARB, 2016) Ciobanu, SilviaThe article deals with two exhibitions, one is of painting by Catherine and the second is an exhibition of new qualitiy made by her mother Ludmila Costin. The first exhibition of painting worked in watercolor, pastel, oil is „The Thursday's Stares” by Catherine. The second is „Mother's Poems”, an exhibition with articles and accessories for quality.interior decoration: sheets and pillows made by mother applying various white goods, geometric compositions and floral embroidered band. Each piece is worked with great passion and creativit and transmits mothe`s full message of great love and of sad-soul.Item Inovaţia şi preţuirea oamenilor constituie cheia succesului Bibliotecii [Articol](Biblioteca Ştiinţifică USARB, 2009) Harconiţa, Elena; Mihaluţa, Lina; Topalo, Valentina; Ciobanu, SilviaAutorii povestesc despre experienţele inovaţionale implementate în Biblioteca Ştiinţifică USARB. Factorul tehnologic a impus anumite schimbări în toate acţiunile şi procesele bibliotecare, inclusiv în procesul de dirijare a instituţiei. În bibliotecă se aplică un management performant al cercetării ştiinţifice, al achiziţiilor, al personalului, al calităţii.Item Lucrările universitarilor bălţeni în biblioteci deschise pe Internet: OPEN LIBRARY, Calameo, Issuu [Articol](Biblioteca Ştiinţifică USARB, 2012) Mihaluţa, Lina; Ciobanu, SilviaThe authors reported about the online facilities of publishing, reading and sharing of University Library works (monographs, bibliographies, guides, dictionaries, etc..) in the Open Library, in the world's largest Repository of publications Calameo. com, in the Library of millions Issuu. com etc... . Starting with the first May, 2012. in the Open Library were recorded 30 documents, in Calameo 23. Publication in these catalogs increases visibility of scientific product of teacers and librarians.Item Marketing inovaţional [Articol](USARB, 2016) Ciobanu, Silvia; Antonova, AntoninaMarketing innovation is of particular importance to the library to meet user needs , developing products and qualitative services . Innovation and creativity are closely linked together. In the library innovative marketing is necessary to launch collections and servicesItem Marketing modern în Biblioteca Ştiinţifică USARB [Articol](BŞ USARB, 2024) Ciobanu, SilviaWhat is the modern marketing? How it to join the information society and what is the role of the marketing in this society? What does marketing mean to the user? Digital marketing. The innovative aspect of marketing. Destination Library 4.0. - the age of smart technologies. Types of information communication marketing. Collaborating with various centers and institutions to effectively promote the products developed and the sources of information available to the Library. The marketing mix or "the 7 P's", on which the policy and marketing plan of the USARB Scientific Library is based. Corporate marketing and its importance in the Library's activity. Using Web analytics to find out the impact of the Library's marketing.Item Marketingul în Biblioteca Ştiinţifică USARB – tradiţie şi inovare [Articol](Biblioteca Ştiinţifică, 2014) Ciobanu, SilviaBiblioteca Ştiinţifică USARB este o Bibliotecă modernă, cu zone de lectură spaţioase, prezentabile şi comode, frumos amenajate, unde utilizatorii îşi găsesc un refugiu cu o carte, sau un notebook pentru relax, cu săli de lectură şi de împrumut spaţioase, serviciu de referinţe, spaţii expoziţionale, mediatecă cu calculatoare moderne, acces internet, Wi-Fi... Cu toate că necesită o modernizare, actualizare, noi putem răspunde cerinţelor zilei, adică virtualizării. Marketingul în BŞ USARB este un proces continuu care impune revizuirea serviciilor, reconstrucţia fondurilor de carte, proceselor de muncă şi organizarea internă. Marketingul pentru noi este o interacţiune. Fiecare vizită la Bibliotecă este o oportunitate, scopul fiind oferirea informaţiei potrivite, utilizatorilor potriviţi la timpul potrivit, ce presupune lipsa barierelor de acces, îmbunătăţirea uzului informaţiei şi imputernicirea utilizatorilor în accesarea informaţiei, în special prin folosirea tehnologiilor moderne – Bibliotecii 3.0.Item Mecanismul iniţierii în profesia de cititor [Articol](BŞ a USARB, 2007) Ciobanu, Silvia; Răileanu, LudmilaComunicarea respectivă s-a centrat pe ideea necesităţii de a organiza posibilităţi de informare directă, tehnologii de instruire, instrumente de marketing, colaborare interbibliotecară. Astfel se realizează trecerea utilizatorului de la societatea ştiutoare de carte (în special elevii liceului, colegiului, studenţii anului întîi şi anului compensator) la societatea cititoare sau societatea de cunoaştere.Item Noua versiune a site-ului bibliotecii [Articol](Biblioteca Ştiinţifică, 2012) Harconiţa, Elena; Mihaluţa, Lina; Afatin, Igor; Stratan, Elena; Ciobanu, SilviaThis article describes the new version of the Library website, focused on quality and relevance of communication with users, the effective promotion of infolibrary products. The main page of the site is made up of four frames. Horizontal menu includes sections on 2 levels: presentation, collections, user page, publications, news, contact. New sections have been added: Library Donors, Distinctions, Library Collections, Subscriptions, Feedback etc. Dropdown menu on a single level, inserted the On-line Catalogue, Digital Library, Databases, Library Journal, Confluenţe Biblilogice, University Magazines, links Partners,links, networking profiles the Library collaborates (Wikipedia, Facebook, Twitter, Delicious, Coogle +, Slideshare, Flickr, YouTube, Calameo).Item Patrimoniul cultural BŞ USARB: galerie de tablouri [Articol](BŞ USARB, 2020) Ţurcan, Elena; Ciobanu, SilviaThe USARB Scientific Library holds in the collection of non-specific documents, works of art historically established or donated over the years. These great works have become an integral part of the USARB memory. The catalog was created in 2018, in which all the heritage works were presented, with brief descriptions, data about the authors and information on the history of their integration into the library collection. The catalog includes 46 paintings and graphics, decorative art, signed by artists of different generations, consecrated or art lover.Item Prezentarea posterului Acces Deschis la informaţie [Articol](Biblioteca Ştiinţifică, 2012) Ciobanu, SilviaThe poster was elaborated on the occasion of the Competition launched within the anniversary conference, the 20th years of LARM, 2011year. The work represents the Scientific Library of „Alecu Russo" State University with all its partners, which provides Open Access to all spiritual wealth owned by the Library and at the national and global information resources.Item Produsul Ştiinţific al cadrelor didactice şi al bibliotecarilor la Universitatea din Bălţi pe Calameo [Articol](USARB, 2014) Ciobanu, SilviaCalaméo offers unmatched comfort to read documents. The publications are available in an optimal form with vast possibilities of customisation (images and background music, interactive links, etc). Calaméo displays publications for people who want to read them, for all audiences from the Internet safely.